Näin pidät huolta silmiesi terveydestä

Silmien terveyttä ei välttämättä tule kummemmin ajatelleeksi ennen kuin jokin vaiva alkaa haitata näköä. Silmien hyvinvointia voi kuitenkin edistää monella tapaa. Katso silmälääkärin vinkit – sinun silmiesi tähden!

Sininen silmä

Terveelliset elämäntavat edistävät myös silmien hyvinvointia.

© iStock

Vaikka moni harrastaa liikuntaa ja syö terveellisesti pitääkseen kehosta hyvää huolta, harva tulee ajatelleeksi, että samalla voi tulla edistäneeksi silmienkin hyvinvointia.

Kysyimme nimittäin silmälääkäri Carsten Edmundilta, miten silmien terveyttä voisi itse edistää ja kävi ilmi, että terveelliset elämäntavat usein jo itsessään auttavat pitämään myös silmistä huolta. Lue lääkärin vinkit alta!

1. Jos näköä haittaa, käy näöntarkastuksessa

Jos näkö tuntuu huonontuneen, on aika käydä näöntarkastuksessa. Silmävaivat voivat jatkuessaan aiheuttaa esimerkiksi päänsärkyä ja niskakipuja sekä silmien väsymistä.

LUE MYÖS: Jännityspäänsärky – miten sitä voi lievittää?

2. Lopeta sauhuttelu

Tupakointi paitsi vahingoittaa silmien verisuonia, myös kasvattaa silmäsairauksien, kuten kaihin ja silmänpohjan ikärappeuman, riskiä.

3. Liiku säännöllisesti

Liikunta voi auttaa tutkitusti torjumaan esimerkiksi silmänpohjan ikärappeumaa. Tanskalaistutkimuksessa todettiin vähintään seitsemän tuntia viikossa liikkuneilla osallistujilla esiintyneen kolme kertaa harvemmin varhaista silmänpohjan ikärappeumaa kuin niillä, jotka liikkuivat enintään kaksi tuntia viikossa. Ylipainon välttäminen auttaa osaltaan ehkäisemään silmänpohjan ikärappeumaa, ja liikunta puolestaan auttaa tukemaan painonhallintaa.

4. Hurvittele kasviksilla

Muun muassa pavut, parsakaali ja pinaatti ovat hyväksi myös silmille. Yhdysvaltalaistutkimuksessa todettiin C- ja E-vitamiinin sekä sinkin, kuparin ja luteiinin hidastaneen suurina annoksina tiettyjen silmänpohjarappeumatyyppien kehittymistä. Ravintolisien käytöstä kannattaa keskustella oman lääkärin kanssa, mutta kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä voi herkutella huoletta ilman reseptiä!

5. Käytä aurinkolaseja

Auringon ultraviolettisäteily voi vahingoittaa silmiä siinä missä ihoakin, joten silmät kannattaa suojata kunnollisilla aurinkolaseilla.

Lähde: silmälääkäri Carsten Edmund

Tämän hetken suosituimmat
Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Ravitsemusneuvoja

Sopiiko kaurapuuro illalliseksi?

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Lisää aiheesta: Ennaltaehkäisy
Ennaltaehkäisy

Mistä vatsakipu johtuu?

Ennaltaehkäisy

Perinnölliset sairaudet: 5 harkittavaa ennen testiä

Ennaltaehkäisy

Näin hoidat hampaitasi hyvin koko elämäsi

Ennaltaehkäisy

51-vuotiaalla Birgitalla on MS-tauti: Kaikella tekemisellä on hintansa

Ennaltaehkäisy

MS-tauti – 7 tyypillistä ensioiretta

Ennaltaehkäisy

Paras tapa jolla saa kynsisienen pois

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Ennaltaehkäisy

Vaivaisenluut – lievitystä kipuun

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky vahvaksi – 5 hyvää neuvoa

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky – mikä se on ja miten se toimii?

Ennaltaehkäisy

Miksi päänahka kutiaa?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun