Sininen silmä

Terveelliset elämäntavat edistävät myös silmien hyvinvointia.

© iStock

Näin pidät huolta silmiesi terveydestä

Silmien terveyttä ei välttämättä tule kummemmin ajatelleeksi ennen kuin jokin vaiva alkaa haitata näköä. Silmien hyvinvointia voi kuitenkin edistää monella tapaa. Katso silmälääkärin vinkit – sinun silmiesi tähden!

tiistai 3. lokakuuta 2017 teksti Maria Albøg

Vaikka moni harrastaa liikuntaa ja syö terveellisesti pitääkseen kehosta hyvää huolta, harva tulee ajatelleeksi, että samalla voi tulla edistäneeksi silmienkin hyvinvointia. 

Kysyimme nimittäin silmälääkäri Carsten Edmundilta, miten silmien terveyttä voisi itse edistää ja kävi ilmi, että terveelliset elämäntavat usein jo itsessään auttavat pitämään myös silmistä huolta. Lue lääkärin vinkit alta!

1. Jos näköä haittaa, käy näöntarkastuksessa

Jos näkö tuntuu huonontuneen, on aika käydä näöntarkastuksessa. Silmävaivat voivat jatkuessaan aiheuttaa esimerkiksi päänsärkyä ja niskakipuja sekä silmien väsymistä.

2. Lopeta sauhuttelu

Tupakointi paitsi vahingoittaa silmien verisuonia, myös kasvattaa silmäsairauksien, kuten kaihin ja silmänpohjan ikärappeuman, riskiä.

3. Liiku säännöllisesti

Liikunta voi auttaa tutkitusti torjumaan esimerkiksi silmänpohjan ikärappeumaa. Tanskalaistutkimuksessa todettiin vähintään seitsemän tuntia viikossa liikkuneilla osallistujilla esiintyneen kolme kertaa harvemmin varhaista silmänpohjan ikärappeumaa kuin niillä, jotka liikkuivat enintään kaksi tuntia viikossa. Ylipainon välttäminen auttaa osaltaan ehkäisemään silmänpohjan ikärappeumaa, ja liikunta puolestaan auttaa tukemaan painonhallintaa.

4. Hurvittele kasviksilla

Muun muassa pavut, parsakaali ja pinaatti ovat hyväksi myös silmille. Yhdysvaltalaistutkimuksessa todettiin C- ja E-vitamiinin sekä sinkin, kuparin ja luteiinin hidastaneen suurina annoksina tiettyjen silmänpohjarappeumatyyppien kehittymistä. Ravintolisien käytöstä kannattaa keskustella oman lääkärin kanssa, mutta kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä voi herkutella huoletta ilman reseptiä!

5. Käytä aurinkolaseja

Auringon ultraviolettisäteily voi vahingoittaa silmiä siinä missä ihoakin, joten silmät kannattaa suojata kunnollisilla aurinkolaseilla.

Lähde: silmälääkäri Carsten Edmund

KUNTO PLUS suosittelee:

Edistä terveyttäsi aktiivisuusrannekkeen avulla

Haluaisitko olla terveempi ja vireämpi vuonna 2019? Aktiivisuusranneke voi auttaa pääsemään tavoitteeseen. Kerromme, miksi askel- ja unimittarin sisältävä aktiivisuusranneke voi olla paras koskaan tekemäsi sijoitus omaan terveyteesi.

Active Fit-aktiivisuusranneke voi todella edistää terveyttäsi – se mm. motivoi liikkumaan enemmän ja kertoo, paljonko ja kuinka hyvin nukut öisin.

Tutkimusten mukaan aktiivisuusranneke voi kasvattaa motivaatiota huimasti. Askelmittarin sisältävä aktiivisuusranneke voi olla juuri sinulle sopiva ratkaisu! Tutkimusten mukaan askelmittari voi lisätä huimasti motivaatiota liikkua. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan askelmittari saa käyttäjänsä liikkumaan jopa 27 prosenttia enemmän – mikä vastaa 1,5 kilometriä kävelyä lisää joka päivä! Se taas auttaa alentamaan sekä verenpainetta että painoa. Haluaisitko olla terveempi ja liikkua enemmän? Askelmittari voi auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi!

Nyt saat askel- ja unimittarin sisältävän aktiivisuusrannekkeen tarjoushintaan!

Kun tilaat nyt KUNTO PLUS -lehden, saat samalla aktiivisuusrannekkeen, joka sisältää askel-, uni- ja sykemittarin. Aktiivisuusranneke Active Fit Tracker sisältää runsaasti hyödyllisiä toimintoja, joiden avulla olet terveempi ja aktiivisempi vuonna 2019:
  • Askelmittari – laskee jokaisen päivän aikana ottamasi askeleen.
  • Unimittari – tallentaa tietoa siitä, paljonko olet nukkunut ja mikä on kevyen ja syvän unen osuus.
  • Sykemittari – mittaa sykkeen ja tallentaa tiedot sykkeestä ympäri vuorokauden.
  • Kalorilaskuri – laskee jatkuvasti, paljonko energiaa olet liikkumalla kuluttanut.
  • Ilmoitukset – ranneke ilmoittaa värinähälytyksellä puhelimeen saapuvista puheluista ja viesteistä.
  • Liikkumattomuushälytys – rannekkeen voi asettaa hälyttämään, kun olet istunut liian pitkään paikoillasi.
  • Rannekello – tavallinen rannekello, joka toimii myös herätyskellona – tyylikkään näköinen ranneke on myös mukava käyttää.
  • Helppokäyttöinen sovellus – sovelluksesta saat nopealla vilkaisulla tietoa siitä, miten aktiivinen olet ollut, joten voit seurata tavoitteiden toteutumista ja sitä, minä päivinä tai viikkoina liikut eniten.
Active Fit Trackeren on arvoltaan 90 euroa. Kun tilaat KUNTO PLUS -lehden, saat neljän numeron lisäksi aktiivisuusrannekkeen yhdistettyyn tarjoushintaan vain 24,90 euroa. Säästät yhteensä 104,10 euroa!

KATSO TARJOUS: Active Fit Tracker + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan 24,90 euroa.

VIDEO: Katso, mitä kaikkea Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeella voi tehdä:

Active Fit Tracker seuraa aktiivisuustasoasi ja nukkumistasi. Laite lähettää tiedot langattomasti Bluetooth-yhteyden kautta mobiilisovellukseen, josta näet nopeasti terveytesi kannalta tärkeät tiedot.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee