6 vinkkiä siitepölyltä suojautumiseen

Siitepölykausi on siitepölyille herkälle yhtä köhimistä ja silmien kutinaa, kun yrittää harrastaa ulkoliikuntaa. Jos olet yksi niistä, joita luonto yrittää estää liikkumasta ulkona, lue tämä.

Siitepölytiedote netistä

Kun tiedät minkä kasvien siitepölylle olet herkkä, voit tarkistaa sääpalveluista paljonko siitepölyä on ilmassa. Kun määrä on korkeimmillaan, kannattaa suosiolla vaihtaa sisäliikuntaan niiksi päiviksi.

Lääkitys kohdalleen

Jos lääkitys ei ole kohdallaan, treenistä ei tule mitään ja hoitamaton allergia voi kehittyä jopa astmaksi. Selvitä ammatti-ihmisen kanssa, mitkä lääkkeet sopivat sinun tarpeisiisi. Jotkin antihistamiinit väsyttävät, joten niiden nauttiminen ja vaikutushuippu kannattaa ajoittaa liikunnan jälkeen. Vaikutusaikatiedot löytyvät lääkkeen pakkausselosteesta.

Ani varhain ja iltamyöhällä

Yön koskeus sitoo siitepölyä vielä aamuvarhaisellakin. Päivän mittaan lämpötilan noustessa ilman siitepölypitoisuus kasvaa. Päivälenkit kannattaa vaihtaa siitepölykaudella aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan.

Suosi sadesäätä

Pilvinen sää on parempi kuin auringonpaiste, ja reilu sade huuhtoo siitepölyhiukkaset mennessään. Tihkusade sen sijaan saattaa pahentaa tilannetta, sillä se rikkoo siitepölyhiukkaset, jolloin allergeenit vapautuvat ilmaan. Tuuli tuo siitepölyä, mutta rannikolla merituuli tuo puhdasta ilmaa.

Suojaa varsinkin silmät

Aurinkolasit tai pyöräilylasit ovat ehdottomat, jotteivät siitepölyhiukkaset lennä suoraan silmiin. Voit myös sipaista vaseliinia nenän alle pysäyttämään nenään matkalla olevat siitepölyhiukkaset. Verkkokaupoista löytyy kasvosuojia hakusanoilla "pollen filter". Pese siitepölyyntyneet lenkkivaatteet välittömästi lenkin jälkeen ja kuivata ne sisätiloissa, ettei niihin tartu siitepölyä kuivuessa.

Pakene!

Jos sinulla on mahdollisuus pitää lomaa pahimpaan siitepölyaikaan, voit paeta lomalle paikkakunnalle, missä siitepölykausi on jo ohi tai ei ole vielä alkanut.

Tämän hetken suosituimmat
Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 1

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Lisää aiheesta: Ennaltaehkäisy
Ennaltaehkäisy

Mistä vatsakipu johtuu?

Ennaltaehkäisy

Perinnölliset sairaudet: 5 harkittavaa ennen testiä

Ennaltaehkäisy

Näin hoidat hampaitasi hyvin koko elämäsi

Ennaltaehkäisy

51-vuotiaalla Birgitalla on MS-tauti: Kaikella tekemisellä on hintansa

Ennaltaehkäisy

MS-tauti – 7 tyypillistä ensioiretta

Ennaltaehkäisy

Paras tapa jolla saa kynsisienen pois

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Ennaltaehkäisy

Vaivaisenluut – lievitystä kipuun

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky vahvaksi – 5 hyvää neuvoa

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky – mikä se on ja miten se toimii?

Ennaltaehkäisy

Miksi päänahka kutiaa?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun