Mikä kala on terveellisintä?

Kun kala ei maistu kuin korkeintaan kerran viikossa, mistä kalasta saa parhaat terveyshyödyt?

Kalaa kipuihin.

Ravitsemusasiantuntijan vastaus

Kala sisältää arvokkaita ravintoaineita, joita on vaikea saada muista elintarvikkeista. Kaksi tärkeintä ainetta, joita saa erityisesti rasvaisesta kalasta, ovat omega-3-rasvahapot ja D-vitamiini.

Jos kalaa käyttää vain harvoin, on viisainta valita rasvaista kalaa, koska siinä on eniten terveellisiä ravintoaineita. Rasvaisia kaloja ovat esimerkiksi lohi, kirjolohi, nieriä, taimen, silli, makrilli ja keskirasvaisia silakka, muikku ja siika.

Eniten D-vitamiinia on kuhassa, siiassa, silakassa ja lohessa, A-vitamiinia muikussa, E-vitamiinia on lohikaloissa ja siiassa.

Luonnonkala on terveellisempi valinta kuin kasvatettu kala. Tuoreesta kalasta höyryttämällä tai uunissa valmistettu valmistettu ruoka on terveellisempää kuin, paistettu tai graavattu tai savustettu kala.

Sardiini tai tonnikala ruisleivällä on hyvä täydennys viikottaiselle kalapäivälle.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background