Proteiinista pitkää ikää

Proteiineja kannattaa lastata lautaselle, jos mielii pudottaa painoaan. Jos tavoitteena on elää mahdollisimman vanhaksi, pitää miettiä myös sitä, millaista proteiinia syö.

Nainen katsoo jääkaappiin

Mikä proteiininlähde kannattaa valita, jos haluaa elää vanhaksi?

© iStock

Lukuisten tutkimusten mukaan proteiineista saa kylläisyyden tunteen, ja ne tehostavat myös energian kulutusta. Siksi monet meistä ahmivat rahkaa ja mättävät leikkeleitä leivän päälle.

Vain harvoissa tutkimuksissa on kuitenkaan tutkittu sitä, mistä lähteistä peräisin oleva proteiini on terveyden kannalta parasta pitkällä aikavälillä. Tutkijat Massachusettsin osavaltiosta tarttuivat tähän pulmaan.

Hiljattain julkistetussa tutkimuksessa seurattiin 170 000 osallistujaa ja heidän ruokailutottumuksiaan ja elinajanodotettaan. Johtopäätös oli selvä: jos vaihtaa lihan proteiininlähteenä palkokasveihin, elää pidempään.

Kasviperäiset proteiinit pidentävät elinikää

Pavuista, pähkinöistä ja linsseistä proteiininsa saavat elävät pidempään kuin ne, joiden pääasiallinen proteiininlähde on jokin muu.

Ne, jotka saavat proteiininsa pääasiassa pekonista, salamista ja naudalihasta, eivät voi toivoa itselleen kovin pitkää ikää. Heidän kohdallaan elinajanodotetta lyhentävät tosin myös ylipaino, liikunnan puute, liiallinen alkoholinkäyttö ja tupakointi.

Kalasta ja siipikarjasta saatava proteiini ei tutkijoiden mukaan vaikuta elinajanodotteeseen.

Kasviproteiinia lautaselle

Proteiininsaanti ei siis riipu pelkästä pihvinsyönnistä. Muun muassa näistä vihreistä proteiininlähteistä saat myös ravintokuitua, hyviä rasvahappoja, vitamiineja ja kivennäisaineita:

· Seesaminsiemenet (sisältävät kaksi kertaa niin paljon proteiinia kuin pekoni)

· Linssit (sisältävät kaksi kertaa niin paljon proteiinia kuin grillimakkara)

· Maapähkinät (sisältävät kaksi kertaa niin paljon proteiinia kuin kananmunat)

· Mungpavut (sisältävät kaksi kertaa niin paljon proteiinia kuin makkara)

· Keltaiset herneet (sisältävät kaksi kertaa niin paljon proteiinia kuin maksamakkara)

Lähde: JAMA International Medicine

Tämän hetken suosituimmat
Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Lisää aiheesta: Ravitsemusneuvoja
Ravitsemusneuvoja

Jätä suolapurkki rauhaan

Ravitsemusneuvoja

Onko sitruunavesi terveellistä?

Ravitsemusneuvoja

Miksi Itämeren ruokavalio on terveellinen, vaikkei sillä edes laihtuisi

Ravitsemusneuvoja

Kuitu

Ravitsemusneuvoja

Proteiini

Ravitsemusneuvoja

Onko ravintolisä yhtä hyödyllistä kuin valkosipuli?

Ravitsemusneuvoja

Saatko riittävästi kalsiumia?

Ravitsemusneuvoja

Mihin kaikkeen inkivääri voi auttaa?

Ravitsemusneuvoja

10 kaikkein parasta kalsiumin lähdettä

Ravitsemusneuvoja

Haluaisitko syödä terveellisemmin? Näillä vinkeillä onnistut

Ravitsemusneuvoja

Onko chiapuuro oikeasti terveellistä?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun