6 helppoa vinkkiä terveellisempään ruokavalioon

Lisää kasviksia ruokavalioon – helposti ja herkullisesti!

Nainen paloittelee kasviksia keittiössä

LISÄÄ KASVIKSIA RUOKAVALIOON? KuntoPlussan vinkkien avulla se on helppoa.

© iStock

1. Tee pakastimeen valmiita smoothiepakkauksia

Jos pidät smoothieista, voit tehdä ajan ja vaivan säästämiseksi pakastimeen valmiita smoothie-ainessatseja, joihin lisätään valmistettaessa vain neste.

Laita esimerkiksi pakastepussiin smoothieen sopiva määrä marjoja, hedelmiä ja vihanneksia ja kirjoita pussin päälle, mitä siihen pitää vielä lisätä, kuten 1 dl skyriä tai 1 dl maitoa.

2. Avokadoa kaikkeen!

No, ehkä avokadoa ei kannata lisätä aivan kaikkeen, mutta avokado kyllä tekee useimmista ruuista terveellisempiä ja maukkaampia.

Avokado on hyvä voin ja juuston korvike esimerkiksi leivän päällä ja tuo lisäksi mihin tahansa ruokaan herkullisen lisämaun, kermaisen koostumuksen, terveellisiä rasvoja ja täyttävää kuitua.

Katso, mihin kaikkeen avokadoa voi käyttää!

3. Säilytä salaatti oikein

Säilyttämällä salaatin oikein varmistat, että se on käytettäessä aina miellyttävän raikasta ja tuoretta.

Jaa salaatinlehdet 4-5 pakastepussiin, purista pusseista ilma pois ja sulje pussit tiiviisti. Säilytä pussit viileässä.

4. Vaihda pasta kasviksiin

Korvaa pasta, riisi ja nuudelit suikaloiduilla tai raastetuilla kasviksilla. Hyviä korvikkeita ovat mm. porkkana, kurpitsa, kukkakaali ja valkokaali.

Ateriasta saa näin vähemmän hiilihydraattia ja energiaa mutta vastavuoroisesti enemmän kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita.

5. Papuja jälkiruokiin

Kuivatut pavut sisältävät runsaasti proteiinia ja kuitua ja ovat oiva lisä salaatteihin, pataruokiin ja keittoihin. Mutta tiesitkö, että niitä voi käyttää myös jälkiruuissa?

Netistä löytyy runsaasti herkullisia reseptejä, joissa papuja käytetään esimerkiksi suklaaruutuihin tai suklaamousseen.

6. Raasta kasviksia ruokaan kuin ruokaan

Hienoksi raastettuja kasviksia on helppo lisätä moniin ruokiin, ja näin ne maistuvat nirsoimmallekin ruokailjalle. Kasvisraastetta voi kokeilla esimerkiksi kastikkeissa, lihapullissa tai leivässä ja sämpylöissä. Yksi villi mutta maistuva vinkki on lisätä pieni kourallinen hienoksi raastettua porkkanaa kaurapuuroon!

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background