Avokadotahnaa ja kananmunaa leivällä
Lihattomat leivänpäälliset

Kokeile laittaa leivän päälle voin tai margariinin sijaan vaikka avokadotahnaa. 

© iStock

Pudota liha pois aamiaispöydästä

Herkullisen ja täyttävän aamiaisen ei ole pakko sisältää esimerkiksi pekonia tai leivän päälle laitettavia leikkeleitä. Kerromme, miten pudotat lihan kokonaan pois aamiaispöydästä ja otat samalla askeleen kohti terveellisempää ruokavaliota.

tiistai 21. huhtikuuta 2020 teksti I. Eriksen ja T. Sandorf

Punaisen lihan vähentäminen on helpointa aloittaa aamiaisesta, sillä harva syö silloin muutenkaan ainakaan naudanlihaa. Sen sijaan pekoni, makkara ja leikkeleet kuuluvat monen aamiaiseen. Toisaalta hyvien vinkkien avulla myös ne on helppo pudottaa pois aamiaispöydästä lopullisesti ja tehdä aamiaisesta silti herkullinen ja ravitseva startti päivään.

Vinkki!

Vaihda tavallinen pekoni kalkkunapekoniin – tai vielä parempi vaihtoehto on syödä lihan sijasta vaikka kananmuna. Lihaleikkeleet voi vaihtaa juustoon, avokadoon tai vaikka hummukseen. 

 

5 x lihaton aamiainen

  • Rahkaa marjojen ja hasselpähkinöiden kera
  • Kaurapuuro keitettynä veden tai maidon ja munanvalkuaisen sekoitukseen. Päälle omenaa, pähkinärouhetta ja kanelia
  • Smoothie 1–2 desistä rahkaa, banaanista ja pakastemansikoista. Koristele mantelirouheella
  • Paahdettua ruisleipää, päälle raejuustoa, tomaattia, avokadoa ja rouhittua mustapippuria
  • Sieni-pinaattimunakas ja kirsikkatomaatteja

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 16/2019.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee