Parmesaanin kalsium sitoo rasvaa

Parmesaani, rahka ja raejuusto kuuluvat monen herkkuihin. Herkullisen maun ja proteiinien lisäksi niillä on vielä yksi hyväätekevä vaikutus: monien maitotuotteiden tavoin ne sisältävät runsaasti kalsiumia, mikä auttaa painonhallinnassa.

parmesaanijuustoa valkoisella taustalla

Lisää ruokaan maitotuotteita

Maitotuotteissa on tunnetusti runsaasti kalsiumia, joka tunnetaan luita lujittavana kivennäisaineena, mutta sillä on muitakin hyvä ominaisuuksia. Se sitoo ruuan sisältämästä rasvasta osan itseensä ja kuljettaa sen elimistöstä. Prosessi on nimeltään saponifikaatio eli saippuoituminen.

Maitotuotteissa on lisäksi runsaasti proteiinia, joka tehostaa energiankulutusta ja pitää pidempään kylläisenä.

LUE MYÖS: [https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/juusto-totta-ja-tarua-juustoista](https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/juusto-totta-ja-tarua-juustoista)

Kuinka paljon maitotuotteissa sitten on kalsiumia? Esimerkiksi 50 grammassa parmesaania tai 4 desilitrassa rahkaa on 600 mg kalsiumia, joka sitoo itseensä yli 30 kilokaloria, jotka eivät siis jää elimistön kulutettaviksi.

LUE MYÖS: Mihin kalsiumia tarvitaan?

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background