parmesaanijuustoa valkoisella taustalla


Parmesaanin kalsium sitoo rasvaa

Parmesaani, rahka ja raejuusto kuuluvat monen herkkuihin. Herkullisen maun ja proteiinien lisäksi niillä on vielä yksi hyväätekevä vaikutus: monien maitotuotteiden tavoin ne sisältävät runsaasti kalsiumia, mikä auttaa painonhallinnassa.

maanantai 13. kesäkuuta 2016 teksti M. Kreutzer

Lisää ruokaan maitotuotteita

Maitotuotteissa on tunnetusti runsaasti kalsiumia, joka tunnetaan luita lujittavana kivennäisaineena, mutta sillä on muitakin hyvä ominaisuuksia. Se sitoo ruuan sisältämästä rasvasta osan itseensä ja kuljettaa sen elimistöstä. Prosessi on nimeltään saponifikaatio eli saippuoituminen.

Maitotuotteissa on lisäksi runsaasti proteiinia, joka tehostaa energiankulutusta ja pitää pidempään kylläisenä. 

Kuinka paljon maitotuotteissa sitten on kalsiumia? Esimerkiksi 50 grammassa parmesaania tai 4 desilitrassa rahkaa on 600 mg kalsiumia, joka sitoo itseensä yli 30 kilokaloria, jotka eivät siis jää elimistön kulutettaviksi. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee