Miksi pakarat eivät kiinteydy treenillä

Jos treenillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta pakaroiden muotoon, jatka lukemista. Kerromme, miten vältät tyypilliset treenivirheet ja saat treenattua pakaroista vahvat ja kiinteät.

Nainen käsipainot käsissä

Lihakset tarvitsevat kunnon treeniä kasvaakseen, niin myös pakaralihakset.

© iStock

Vahvat pakaralihakset ovat hyväksi ryhdille, tukevat juoksuasentoa ja vähentävät myös väärästä kuormituksesta johtuvien vammojen riskiä.

Pakaroiden muotoon ja siihen, minne rasva kehossa asettuu, vaikuttavat niin perimä kuin ruokavalio ja liikuntakin.

Jos luontoäiti on kitsastellut kurvien kanssa, ei syytä huoleen. Oikealla treenillä pakaralihaksia voi kehittää niin, että tulokset paitsi tuntuvat myös näkyvät. Kerromme tyypilliset pakaratreenin virheet sekä vinkit, miten virheet voi välttää.

1. Keskityt kyykkäämiseen

Kyykyt ovat mainio harjoite sinänsä, mutta ne eivät kohdistu vain pakaroihin vaan treenaavat myös esimerksi etureisien lihaksia. Treeniin kannattaa lisätä harjoitteita, jotka panevat kummankin puolen pakaralihakset töihin vuorotellen. Kokeile esimerkiksi taka-askelkyykkyjä tai maastavetoja yhdellä jalalla, joilla saat pakaralihakset vielä tehokkaammin töihin.

2. Juokset vain tasaisella maalla

Harvat aktivoivat pakaroita kunnolla arjen puuhissa, mutta jos tähtäimessä on kiinteämpi ja vahvempi peppu, kannattaa panostaa pakaroihin kaikessa liikunnassa. Juoksulenkillä kannattaa suunnitella reitti niin, että matkalle mahtuu myös porras- ja mäkitreeniä sekä tasaista maata, jolla voit tehdä nopeita vetoja. Näin joudut nostamaan jalkoja reippaammin, mikä tuntuu myös pakaroissa.

3. Et osaa aktivoida pakaralihaksia

Monien pakaralihakset nukkuvat Ruususen unta ja ovat siksi laiskistuneet, jolloin niiden aktivointi ilman erityistä treeniä on vaikeaa. Näin käy erityisesti istumatyöläisille. Voi olla, että teet pakaralihaksia kuormittavia harjoitteita, mutta koska pakara ei aktivoidu oikein, muut lihakset, esimerkiksi reidet, hoitavat pakaroidenkin hommat, eivätkä pakarat vahvistu.

Näin saat pakaralihakset hereille

Lähteet: health.com, KUNTO PLUS