Mikä on kaikkein tehokkain vatsalihasharjoite?

Onko toiveissasi litteämpi ja vahvempi vatsa? Esittelemme tässä erinomaisen harjoitteen sekä muutaman hyvän treenivinkin.

Sports woman is doing ab roller exercise.

TEE TÄYSILLÄ, kun kerran teet. Tehokkuus on ratkaisevaa tulosten kannalta.

Kun kerran on vetänyt treenivaatteet päälle, niin harjoitusaika kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaasti, sehän on selvä – mutta sen kaikkein tehokkaimman vatsalihasliikkeen valinta onkin vaikeampi juttu.

Liikuntatieteiden maisterin ja fitness-asiantuntijan Marina Aagaardin mukaan se voisi ehkä olla voimapyörällä rullaus. Litteämpää ja vahvempaa vatsaa tavoiteltaessa on kuitenkin tärkeää treenata vaihtelevasti niin, että tulee harjoitettua ei vain kaikkia vatsalihaksia vaan kaikkia lihaksia yleensäkin.

Loputon vatsalihasharjoitteiden tekeminen ei näet yksin takaa komeaa sixpackia, joten ellei tarkoitus ole treenata kohdennetusti vatsalihaksia kehonrakennuskisoja varten, paljon parempi strategia on tehdä moniin eri lihaksiin kohdistuvia kokonaisvaltaisia harjoitteita.

Lisäksi on hyvä käydä lenkillä, tanssimassa tai vaikka silloin tällöin sisäpyöräilemässä, sillä kaikki liikunta polttaa rasvaa, myös vatsasta. On myös hyvä muistaa, että määrä ei korvaa laatua: vaikka tekisi päivittäin tai joka toinen päivä runsaastikin kevyitä toistoja, tuloksia saa nopeammin, kun treenaa viikossa pari kertaa keskittyneesti ja täydellä teholla.

Voimapyörällä rullaus – ota tehoharjoite haltuun!

Taita jumppamatto tai muu alusta lattialle pehmikkeeksi polviesi alle. Käy polvillesi ja tartu molemmin käsin voimapyörään.

Lähde rullaamaan eteenpäin lattiaa vasten selkä ja käsivarret suorina. Pidä kunnon tuki keskivartalossa, jotta selkä pysyy luontevasti pienellä notkolla. Palaa lähtöasentoon rutistamalla vatsalihaksia ja rullaamalla pyörää takaisin kohti polvia. Tee harjoite hallitusti niin, että rullaus kestää aina 2–3 sekuntia suuntaansa. Hengitä sisään, kun rullaat eteenpäin, ja ulos, kun palaat alkuasentoon.

Lähde: M. Aagaard, liikuntatieteen maisteri

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUSsan numerossa 6/2022.

Newsletter background