Nainen juoksee rappuja ylös.

KUNTO PLUSsan kolmen viikon haasteen jälkeen portaatkin taittuvat rivakammin.

© iStock

KUNTO PLUS kokeili: saako kolmen viikon haasteella oikeasti lisää voimaa jalkoihin?

Kolme viikkoa jalkatreeniä lähes päivittäin. KUNTO PLUSsan toimittaja Jeanette Linder otti haasteen vastaan, tavoitteena saada lisää puhtia jalkoihin ja vauhtia juoksulenkeille. Lue, miten treenit sujuivat – ja päästiinkö tavoitteeseen!

torstai 5. lokakuuta 2017 teksti Jeanette Linder

40 askelkyykkyä. "Kyllä sen kestää, eihän se ole kuin 20 per jalka", tsemppasin itseäni. Reisissä tuntui tosin pientä polttelua senkin vähän jälkeen, mutta otin tuntemukset vain merkkinä siitä, että jotain oikeasti tapahtui – että olin ottanut ensi askelkyykkyni kohti vahvoja, kiinteitä kinttuja, jotka jaksaisivat kuljettaa minua entistä reippaammin niin poluilla kuin portaissakin.

Olin siis päättänyt kokeilla kolmen viikon jalkahaastetta, jossa tehdään lähes päivittäin helppo ja nopea jalkatreeni. Ohjelmaan kuuluu kolme harjoitetta, jotka treenaavat jalkoja ja pakaroita. Ensimmäisenä päivänä tehdään esimerkiksi 40 askelkyykkyä, josta panokset kovenevat vähitellen niin, että viimeisellä viikolla kyykätään yhdellä rupeamalla 80 kertaa. Ja sen kyllä huomasi!

Kaksi ensimmäistä viikkoa sujui ihan mallikkaasti, kun toistoja lisättiin vähitellen. Viimeisellä viikolla reidet olivatkin sitten kuin lyijyä, mutta huomasin toisaalta jo selvän eron, kun nousin kotirapussani portaita. Etenemistäni ei vieläkään voinut luonnehtia lennokkaaksi, mutta kerrokset taittuivat selvästi aiempaa rivakammin silloinkin, kun kummassakin kädessä oli painava kassi.

Selvimmin treenin vaikutuksen huomasi kuitenkin juoksulenkillä. Kun lähdin kolmen haasteviikon jälkeen kiertämään vakilenkkiäni, jalat veivät selvästi vauhdikkaammin eteenpäin. "Eihän tämä ole yhtään niin raskasta kuin ennen", ehdin ihmetellä, ennen kuin hoksasin, että jalkatreeni on todellakin tepsinyt.

Haasteen aluksi otin aikaa, kuinka pitkään jaksan pysyä seinäkyykyssä. Tuolloin kello piti pysäyttää 1.22:n kohdalla. Kun toistin testin kolmen viikon haasteen jälkeen, näkyi kehitys myös selvästi uudessa ennätyksessäni: 2 minuuttia 35 sekuntia!

Ota haaste vastaan 

Treeniasulla on väliä!

Jos haluat saada enemmmän irti treenistä, treeniasun tulee olla toimiva ja siinä tulee olla mukava olla. Nyt voit saada hyvännäköisen ActiveFit-treeniasun, johon kuuluvat korkeavyötäröiset trikoot ja tyylikäs, väljä lyhythihainen treenipaita. Molemmat ovat pehmeää ja hengittävää materiaalia, joka tuntuu mukavalta yllä ja toimii treenissä. Tutustu tästä tarjoukseen, josta saat 24,90 eurolla ActiveFit-treeniasun ja 4 KUNTO PLUS -lehteä.

Korkeavyötäröisissä trikoissa voi treenata tarvitsematta pelätä, että ne eivät pysy päällä. Paidan hengittävä materiaali varmistaa, ettei se liimaannu selkään, ja väljän mallin saumat eivät hankaa ikävästi liikkuessa. Nyt voit saada treeniasun ja 4 KUNTO PLUS -lehteä, joista saat kannustusta terveelliseen elämäntapaan, tehokkaita treeniohjelmia ja herkullisia reseptejä, vain 24,90 eurolla.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee