Voiko kahvi tehostaa treeniä?

Kannattaako ennen treeniä juoda kuppi kahvia? Ja tuoko kahvi todella lisäpotkua treeniin?

Nainen istuu ikkunaan nojaten ja juo kahvia

Mitä väsyneempi olet ennen treeniä, sitä raskaammalta harjoittelukin tuntuu. Monet valmentajat ovatkin jo vuosien ajan vannoneet kahvin nimiin jaksamisen ja palautumisen tehostajana. Joidenkin mukaan kahvin sisältämä kofeiini tehostaa treeniä ja saa ihmisen jaksamaan pidempään.

LUE MYÖS: Kaikki, mitä sinun tulee tietää kofeiinista

Kahvilla on maltillisina määrinä nautittuna tiettyjä terveysvaikutuksia, ja sen sisältämä kofeiini voi parantaa jaksamista myös treeneissä. Joidenkin tutkijoiden mukaan kahvi yhdessä hiilihydraattien kanssa nautittuna voi auttaa lihaksia toimimaan paremmin, sillä näin elimistön glykogeenitaso pysyy pidempään korkealla, ja glykogeenista lihakset saavat runsaasti hyvää energiaa. Elimistön täydet glykogeenivarastot estävät elimistöä käyttämästä proteiinia eli lihaksistoa energiaksi ja näin tehostavat rasvanpolttoa. Täydet glykogeenivarastot pitävät suorituskyvyn pidempään korkealla.

Tutkimuksen mukaan kahvi siis antaa lisää energiaa ja parantaa kestävyyttä. Näin vältät sen, että treenistä tulee raskasta ja vain arkeen yksi asia lisää, joka on vain suoritettava. Juo yksi kupillinen kahvia tuntia ennen treeniä, niin saat kahvista suurimman hyödyn irti. Muista kuitenkin myös kahvin huonot puolet. Joillekin kahvi aiheuttaa päänsärkyä, korkeaa verenpainetta ja vatsakipuja.

Mutta jos treeni tuntuu usein raskaalta, voit kokeilla kahvin juomista ennen treeniä. Ehkä saat siitä tarpeellista lisäbuustia, jonka avulla treeni tuntuu helpommalta.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background