Vältä kunnon rapistuminen: näin säilytät lihakset ja kestävyyskunnon

Elämä on täynnä yllätyksiä, jotka toisinaan pakottavat pitämään taukoa kuntoilussa. Täältä saat ratkaisut 5 hankalaan tilanteeseen.

tiistai 3. kesäkuuta 2014 teksti A. Nedergaard ja P. Nielsen

Seuraavilla keinoilla voit jarruttaa uhkaavaa kunnon rapistumista, jos pidempi treenitauko uhkaa:

Sairastuminen

Mikä neuvoksi? Jos sairaus on ohimenevää laatua, unohda huono omatunto ja anna kuntoilun odottaa, kunnes olet terve! Sairaus vain pahenee, jos pakotat itsesi liikkeelle. Tutkimusten mukaan kuntosi ei käytännössä kärsi, jos pidät viikon tauon – ei siis tarvitse selitellä! Jos sairaus on krooninen (esimerkiksi syöpä), voi tehdä hyvää kuntoilla mahdollisimman paljon oman voinnin ja jaksamisen mukaan – sillä edellytyksellä, että liikuntaa lisätään järkevästi asteittain.

Stressi

Mikä neuvoksi? Kun töissä tai kotona on kiireinen ajanjakso, kuntoilu kannattaa valita huolella. Vältä lisästressiä tavallisen jumppasi tai 2–3 viikoittaisen lenkin takia ja lähde sen sijaan rauhaisalle kävelylle metsään tai rannalle. Lyhyesti sanottuna: valitse stressiä vähentäviä liikuntamuotoja sen sijaan, että stressaisit kuntoilun takia.

Vamma

Mikä neuvoksi? Liiku sen verran kuin vamma sallii. Vammaa ei tietenkään pidä pahentaa, mutta usein se sijoittuu vain yhdelle alueelle. Uusimpien tutkimusten mukaan lihassäikeiden repeämät hoidetaan parhaiten vammakohdan, esimerkiksi takareiden, kohtalaisen raskaalla lihaskuntoharjoittelulla. Anna lihassäikeiden repeämälle muutama päivä aikaa rauhoittua ja aloita sitten vastusharjoittelu. Harjoittelu myös lievittää tulehdustilaa loukkaantuneella alueella.

Kiire

Mikä neuvoksi? Piristä lihaksia liikuntarupeamalla kerran viikossa. Voit itse valita liikuntamuodon, mutta muista pitää huoli, että kehon suuret lihasryhmät joutuvat töihin. Varsinkin voimaharjoittelu, soutu ja kiertoharjoittelu ovat tehokkaita. Ellei sinulla ole aikaa lähteä kuntokeskukseen, kotonakin voi tehdä punnerruksia, kyykkyjä, vatsarutistuksia ja leuanvetoja.

Raskaus

Mikä neuvoksi? Liiku niin paljon kuin vain voit! Vuonna miekka ja kypärä kuntoilu kiellettiin raskaana olevilta, mutta nyt on päinvastoin. Liikunta edistää sekä äidin että lapsen hyvinvointia raskausaikana – ja antaa hyvän alun elämälle. Kuuntele kehoasi ja vältä kontakti­lajeja, käsipalloa, jalkapalloa jne., niin voit jatkaa liikuntaa koko raskauden ajan.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee