5 merkkiä siitä, että rehkit liikaa harjoituksissa

Seuraavien merkkien ilmaannuttua kannattaa keventää treenejä.

Nainen harjoittelee

Joskus voi harjoitella liian kovaa.

© iStock

Harjoittelu on terveellistä ja hauskaa. Mutta jos treenaa liian kovaa, harjoittelusta on terveellisyys ja hauskuus kaukana.

1. Lihaskipu pitkittyy

Lihasten kipeytymistä ei voi välttää, jos haluaa harjoituksissa hieman koetella itseään. Mutta jos lihaskipu ei mene ohi muutamassa päivässä vaan kestää kauemmin, kannattaa antaa kehon levätä ja kokeilla esimerkiksi hierontarullaa tai urheiluhierontaa.

2. Et pysty hymyilemään treenatessa

Voi kuulostaa hölmöltä, mutta jos kasvosi ovat harjoituksissa jatkuvasti jännittyneet etkä pysty hymyilemään, voi olla, että treenaat liian kovaa. Hellitä hieman, niin huomaat, että treenaus ei estä hymyilyä.

3. Kylkeen pistää jatkuvasti

Monille meistä on opetettu lapsena, että kylkipistos juostessa häviää juoksemalla. Väärin! Jos kärsit juoksulenkeilläsi usein pistoksesta, se voi olla merkki siitä, että hengityslihakset tekevät liikaa töitä. Hidasta vauhtia ja kävele tarvittaessa.

4. Voitontahtosi katoaa

Harjoittelu voi ehkäistä stressiä ja masennusta, mutta liian kova treenaaminen voi aiheuttaa mielialan heilahtelua ja ärtyisyyttä. Ylirasituksesta kärsivät menettävät myös voitontahtonsa, jolloin he eivät välitä siitä, jos treenikaveri tekee enemmän toistoja tai juoksee kovempaa. Yritä miettiä, millä mielellä olet ollut viime aikoina treeneissä.

5. Olet aina janoinen

Tuntuuko, että aina janottaa? Voi olla, että kärsit nestehukasta. Yritä huolehtia siitä, että juot harjoitusten aikana riittävästi.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background