Onko kaakaosta palautumisjuomaksi?

Lue ravitsemusasiantuntijan vastaus.

keskiviikko 8. heinäkuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Kysymys

Kannattaako juoksulenkin jälkeen juoda kaakaota?
Olen kuullut, että kaakaon juominen juoksulenkin jälkeen on terveellistä. Pitääkö paikkansa?

 

Vastaus

Rasvattomaan maitoon tehty kaakao on oiva palautumisjuoma pitkän lenkin jälkeen. Mutta palautumisapu on tarpeen vain, jos juoksee yli tunnin. Kevyemmistä lenkeistä elimistö selviytyy omien hiilihydraattivarastojensa avulla. Jos juoksee yli tunnin lenkkejä, varastot kannattaa täyttää hiilihydraateilla, joista elimistö saa uutta energiaa.

Syö puolen tunnin sisällä

Elimistön kyky varastoida hiilihydraattia on tehokkaimmillaan heti juoksulenkin jälken. Jos juoksee yli tunnin, pitäisi syödä tai juoda palautumisateria puolen tunnin sisällä treenauksesta. Kun lihakset on tankattu täyteen, elimistö on valmis uudelle juoksulenkille. Nyrkkisääntönä voi pitää yhtä grammaa hiilihydraattia painokiloa kohti.

Muista proteiinit ja vesi

Hiilihydraattien lisäksi on syytä nauttia proteiinia. Kaakao sisältää molempia ja on näin ollen mainio valinta. Kaakaossa on lisäksi muita terveellisiä ravintoaineita. Lisäsi nesteestä ravintoaineet imeytyvät nopeammin elimistöön kuin kiinteistä ruuista.

Kaakaota ei kuitenkaan kannata juoda enempää kuin 2,5 dl, sillä elimistö ei tarvitse enempää. Treenin jälkeen tulisi juoda myös vettä, jotta nestetasapaino palautuu. Noin 1/2 - 1 litraa on sopiva määrä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee