Hammaslääkäripelko

Jos pelkosi estävät sinua elämästä normaalia elämää, on syytä hakea apua.

© iStock

Näin saat pelot kuriin

Mitä tapahtuu, jos näet hämähäkin? Entä jos sinulta on otettava verikoe? Jotkut ahdistuvat ja jotkut lamaantuvat täysin joutuessaan kohtaamaan asian, jota pelkäävät. Onneksi elämää häiritsevistä peloista eli fobioista pääsee useimmiten eroon.

maanantai 5. helmikuuta 2018 teksti Karen Vedel

Eroon kolmesta tavallisesta pelosta

Ihminen yrittää yleensä vältellä pelkonsa kohdetta. Esimerkiksi koiria pelkäävä voi vaihtaa toiselle puolelle katua, jos vastaan tulee koiran ulkoiluttaja, tai hän voi välttää kokonaan paikkoja, joissa hän voi kohdata koiria.

Ongelma tällaisissa selviytymis- ja välttely­strategioissa on se, että ne voivat vaikeuttaa ihmisen normaalia toimintaa, joskus jopa työntekoa ja sosiaalista elämää. Lisäksi välttely usein vain vahvistaa pelkoa: kun ei koskaan päädy tilanteeseen, jossa voisi oppia, ettei koiria tarvitsekaan pelätä, pelko sen kuin kasvaa.

Riippumatta siitä, mitä asiaa juuri sinä ehkä pelkäät, asiaa kannattaa tarvittaessa työstää - ammattilaisten avulla. Peloistaan voi päästä eroon nopeastikin, ja sen jälkeen voi alkaa elää normaalia elämää ja tehdä sitä, mitä huvittaa, ilman että enää tarvitsee vältellä mitään erityisiä paikkoja tai tilanteita.

Lentopelko

Asiantuntija: hyväksy pelkosi ja opi hallitsemaan sitä

Älä keskity niinkään pelkäämääsi asiaan vaan tapoihin, joilla voit hallita pelkoasi, sillä et voi vaikuttaa pelkäämäsi asian todelliseen riskiin mutta voit vaikuttaa omaan toimintaasi. Hyväksy siis se, että riski on olemassa ja sitä voi pelätä, mutta opettele panemaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin äläkä anna pelkosi hallita sinua.

Siedätä itseäsi: valitse seuraavalla kerralla sellainen lomakohde, jonne on pakko lentää (vaikkei toki kannata heti lähteä ihan toiselle puolelle maailmaa). Kun koet käytännössä, ettei lennolla tapahdu mitään vaarallista, voit todistaa itsellesi pelkosi järjettömyyden.

Lennon aikana keskityt varmasti tarkkailemaan henkilökunnan eleitä ja kuuntelet tarkasti moottorien ääntä. Haluat varmaan myös istuma­paikan läheltä hätäuloskäyntiä. Tuollaiset asiat tuntuvat ehkä järkeviltä, mutta unohda ne. Ne eivät vaikuta mitenkään lentämiseen liittyvien äärimmäisen pienien riskien toteutumiseen, vaan ne ainoastaan vahvistavat lentopelkoasi eivätkä anna sinun unohtaa sitä.

Ohjaa ajatuksesi muualle esimerkiksi lukemalla kirjaa tai kuuntelemalla musiikkia. Silloin pelko vähenee matkan aikana, koska painat sen tietoisesti taka-alalle etkä keskity vellomaan kauhuskenaarioissa.

Jonkin tietyn eläimen pelko

Asiantuntija: tutustu eläimiin, joita pelkäät

Jos pelkosi jotain eläintä kohtaan on saanut sellaiset mittasuhteet, että sinun on tarkastettava huone eläinten varalta ennen kuin voit rentoutua, on aika vaihtaa strategiaa. Sen sijaan, että pyrkisit välttämään pelkäämäsi eläintä, hankkiudu kerta kerralta lähemmäs sellaista. Vain sillä tavalla voit muuttaa käsityksiäsi siitä, tarvitseeko kyseistä eläintä todella pelätä.

Pyydä siedätysvaiheessa avuksesi sellaista henkilöä, jonka tunnet hyvin ja johon luotat. Hän voi auttaa sinua lähestymään pelkäämääsi eläintä todella pienin askelin ja niin, että voit aina tuntea olosi tilanteessa turvalliseksi. Jos kyse on esimerkiksi hämähäkeistä, ystäväsi voi kerätä vaikka kolme erilaista hämähäkkiä ja esitellä niitä sinulle ensin kaukaa, sitten lähempää ja lopulta antamalla ne sinulle käteen. Tutustumista on tehtävä usean päivän ajan niin, että voit joka kerta totutella uuteen tilanteeseen ja saat siten pelkosi hallintaan.

Joskus pelkokäsitykset kannattaa ehkä testata ihan käytännössä. Jos esimerkiksi pelkäät sitä, että hämähäkit hyökkäävät heti sinut nähdessään kimppuusi, laskekaa hämä­häkki lattialle, niin näet, että todennäköisesti se lähteekin sinusta poispäin. Jos pelkäät sen purevan, niin yritä koskettaa sitä, niin huomaat sen vetäy­tyvän karkuun.

Hammaslääkäripelko

Asiantuntija: kerro pelostasi hammaslääkärille

Pelon voi voittaa purkamalla sen pieniin palasiin. Alkuun voit esimerkiksi totuttautua vain istumaan hammaslääkärin odotushuoneessa. Voit rauhoitella itseäsi sillä, että sinun ei vielä tässä vaiheessa tarvitse mennä edes vastaanottohuoneeseen eikä kukaan koske sinua tai katso suuhusi. Istuskelet vain kaikessa rauhassa odotushuoneessa katsellen ihmisiä ja selaillen lehtiä. Sillä tavalla voit totuttautua hammaslääkärin ääniin ja hajuihin.

Seuraavassa vaiheessa varaa hammaslääkäriltä aika tarkastukseen. Kerro puhelimessa hammaslääkäripelostasi ja siitä, että sinun on rakennettava luottamuksellista suhdetta hammaslääkäriin vähän kerrassaan. Kun kyseessä on vain tarkastus, tiedät, että hammaslääkäri vain tutkii hampaitasi eikä aloita mitään hoitoja ennen kuin sinä olet siihen valmis.

Varaa todellinen hoitoaika mahdollisimman pian hyvin menneiden totuttelukertojen jälkeen, jotta vanhat pelot eivät ehdi nostaa päätään. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee