Miksi toiset hikoilevat vuolaammin kuin toiset

Toiset hikoilevat treenissä kuin vesiputoukset, toisilla nousee otsalle yksi hento hikikarpalo. Lue, miksi hikoilussa on eroja.

Nainen treenaa ja kuuntelee musiikkia

Hikoilun määrä ei suinkaan kerro välttämättä mitään siitä, miten tehokas treeni on tai miten kovassa kunnossa hikoilija on – tai miten paljon treenissä kuluu energiaa.

Olitpa sitten yksi niistä, jotka eivät juuri treenipyyhettä kaipaa, tai niistä, joiden perään jää hikitippavana juoksulenkillä, älä huoli.

Hikoiluun määrään nimittäin vaikuttavat monet tekijät, muun muassa seuraavat:

1. Sukupuoli

Miehet hikoilevat yleensä enemmän kuin naiset. Jos treenikaverisi on kaksilahkeinen, hän siis todennäköisesti tarvitsee samaan salitreeniin pari neliötä suuremman hikipyyhkeen.

2. Ikä

Nuorena hiki virtaa murrosiästä alkaen vuolaammin kuin vanhempana. Ikääntymisen myötä hikirauhasten toiminta alkaa hiipua, jolloin hikoilukin vähenee.

3. Paino

Mitä enemmän painoa, sitä enemmän hikeä. Nimittäin mitä isompi keho, sitä enemmän lämpöä se tuottaa – ja sitä enemmän tarvitaan hikoilua lämmön poistamiseen.

PAINOINDEKSILASKURI: Selvitä oma painoindeksisi

4. Kunto

Ehkä hieman yllättäenkin kovakuntoiset ihmiset hikoilevat enemmän kuin sohvaperunat. Kunnon kohotessa myös kehon lämmönsäätelyjärjestelmän toiminta tehostuu, jolloin se viilentää elimistöä nopeammin ja auttaa näin treenaamaan entistä kovemmin.

Hikoiluun vaikuttavat lisäksi esimerkiksi perimä, lääkitykset sekä vaatteet. Synteettiset tekniset materiaalit kuivuvat nopeammin ja siirtävät hikeä iholta vauhdikkaammin kuin puuvilla, joka vain imee kosteuden itseensä ja kuivuu hitaasti.

Lähde: CNN