Pahat tavat


© Jakob Helbig

Eroon riippuvuuksista

Syötkö liikaa makeaa, roikut somessa, juot liikaa limsaa? Oletko koukussa? Riippuvuuksista VOI päästä eroon.

torstai 20. kesäkuuta 2019 teksti Jeanette Linder

Näin pääset eroon riippuvuuksista

Makeanhimo tai puhelimen vilkuilun tarve voi muuttua riippuvuudeksi, jota voi verrata alkoholistin loppumattomaan janoon. Aivoissa reaktio on sama, johtuipa riippuvuus viinistä, makeisista, treenistä, heroiinista tai pelaamisesta. 

Näiden 5 vinkin avulla voit päästä eroon erilaisista riippuvuuksista.

5 vinkin avulla riippuvuuksista irti

1. Ymmärrä syyt

Riippuvuuteen on aina jokin merkittävä syy. Tutki siis tarkasti mieltäsi ja toimintaasi, jotta ymmärtäisit, miksi jokin asia on saanut niin suuren vallan ja tilan elämässäsi. Myönnä itsellesi, että riippuvuuden aiheuttajasta on tullut sinulle tärkeä, etkä pääse siitä eroon sormia napsauttamalla. Tämä auttaa riippuvuudesta irrottautumisessa.

2. Vältä riskitilanteita

Jos tiedät, että alkoholin nauttiminen lisää taipumustasi tupakoida, koeta välttää juomistilanteita. Jos puhelimen vilkuilu koukuttaa, aseta muistutukset pois päältä, ja jos olet muiden seurassa tai menet nukkumaan, vie puhelin toiseen huoneeseen. Koeta välttää tilanteita ja paikkoja, jotka laukaisevat riippuvuusreaktion.


Tottumuksesta riippuvuudeksi

Houkutukset – somesta suklaaseen ja seksiin – voivat kehittyä riippuvuuksiksi


3. Listaa edut ja haitat

Usein on helppo havaita riippuvuuden huonot puolet, mutta voimakas halu tyydyttää tarve pyyhkii ikävät asiat pois mielestä. Kirjoita itsellesi luettelo riippuvuuden haitoista ja toisaalta hyvistä asioista, jotka saavutat, jos voitat riippuvuuden. Toinen tapa on merkitä rinnakkain lyhyt- ja pitkäaikaiset vaikutukset. Esimerkiksi runsas makean syönti voi haihduttaa pahan olon tunteita, mutta pidemmällä aikavälillä se aiheuttaa terveys­haittoja ja itsetunnon laskua. Onko lyhytaikainen ilo merkittävämpi kuin pitkäaikainen haitta?

4. Täytä tyhjiö

Riippuvuudesta on vaikeaa pyristellä pois, jos elämä ilman sitä tuntuu tyhjältä. Suunnittele siis, millä keinolla korvaat riippuvuutta aiheuttavan asian. Innostu uudesta tai vanhasta harrastuksesta, tapaa ystäviä ja paloittele hedelmiä valmiiksi jääkaappiin odottamaan hetkeä, kun makeanhimo iskee. 

5. Etsi apua

Jos riippuvuus on jo vahvempi kuin tahdonvoimasi, voi olla viisainta etsiä apua asiantuntijalta. Esimerkiksi alkoholi-, huume- ja peliriippuvuuteen voi hakea apua sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon ammattilaisilta. Riippuvuuden laadun mukaan hoito voi koostua esimerkiksi lääkehoidosta ja keskustelu- tai muusta terapiasta. 

Puhelinriippuvainen


© Jakob Helbig

Älypuhelimien ja sosiaalisen median myötä on syntynyt uusi riippuvuuden muoto: tarkisteluriippuvuus. Keskivertosuomalainen vilkaisee puhelintaan noin 150 kertaa päivässä. 

Kuulutko niihin, jotka vilkuilevat puhelintaan jatkuvasti. Tee testi, oletko ehkä riippuvainen puhelimestasi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee