Pitääkö lantionpohjaa jumpata?

Ystäväni jumppaa ahkerasti lantionpohjaansa, vaikka hän ei ole koskaan synnyttänyt. Onko jumpasta silti hyötyä?

Nainen makaa sängyllä

Kyllä, lantionpohjaa kannattaa jumpata, sillä vahvasta lantionpohjasta on paljon hyötyä joka naiselle. Kaikkien muiden lihasten tavoin myös lantionpohjan lihaskunnosta on huolehdittava jatkuvasti - ei vain synnytyksen jälkeen. Lantionpohjan tärkeä tehtävä on kannatella muun muassa virtsarakkoa, kohtua ja suolistoa. Mitä vahvempi lantionpohja on, sitä paremmin se hoitaa tehtävänsä. Vahva ja hallittu lantionpohja parantaa myös seksielämää.

Veltostuneen lantionpohjan keskeisimpiä seurauksia on virtsankarkailu. Noin 500 000 suomalaisnaisella on virtsanpidätysongelmia, ja joka neljäs yli 35-vuotias nainen kokee jossakin elämänsä vaiheessa jonkinlaista virtsankarkailua. Jo siksi kannattaa jumpata lantionpohjaa, niin voi jatkossakin hyppiä, tanssia ja juosta ilman huolta lirahtelusta.

LUE MYÖS: Näin treenaat lantionpohjan lihaksiasi

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background