Omena- ja appelsiinimehu
Appelsiini- vai omenamehua?

Suosikkimehujen välillä ei ole merkittäviä eroja, paitsi C-vitamiinipitoisuuden suhteen.

© iStock

Totta ja tarua mehuista

Appelsiinimehu sisältää tunnetusti runsaasti C-vitamiinia, mutta tiesitkö, että siinä on myös sokeria lähes yhtä paljon kuin limuissa? Puristimme ulos totuuden suosikkimehuista.

torstai 10. joulukuuta 2020 teksti M. Kreutzer

Mehupaasto puhdistaa elimistön

TARUA

Mehupaaston puhdistavasta vaikutuksesta ei ole todisteita. Mehupaaston vuoksi suolisto välttyy kiinteältä ruualta ja siksi on luonnollista, että se tyhjenee. Tulos on sama, jos juo muutaman päivän ajan pelkkää vettä, joten mehun juonnissa ei ole mitään taikaa. 

Moni kokee vointinsa parantuneen mehupaaston aikana. Tämä johtuu siitä, että tiukka ruokavalio tai paasto – tapahtuipa se sitten veden, keittojen tai mehun avulla – muodostaa katkon tavanomaisiin, kenties huonoihin, ruokailutottumuksiin. Makeiset ja muut herkut, viini, kahvi, liha ja tärkkelys jäävät pois ruokavaliosta. Näiden puuttumisen voi tuntea omassa voinnissaan hyvinvointina ja virkistymisenä. Mehupaastoa voi siis halutessaan käyttää huonoista tavoista eroon pääsemiseen.


Mehun sokeri

Täysmehussa on yhtä paljon sokeria kuin limonadissa

TOTTA

Vitamiiniensa ansiosta täysmehu on terveellisempää kuin virvoitusjuoma, mutta sokeria siinä on vähintään yhtä paljon kuin limsassakin. 

Se, että täysmehun sokerin pitää lainkin mukaan olla peräisin vain hedelmistä, ei muuta sitä tosiasiaa, että sokeria on paljon. Lasillinen täysmehua sisältää 25 grammaa sokeria ja 100 kilokaloria energiaa, jolloin siitä saa jo 5 prosenttia päivän kokonaisenergiasta. 

Koska juomat täyttävät huonosti, ei ruokaa tule syötyä samalla välttämättä yhtään vähempää kuin muutenkaan – vaikka mehuja litkisti runsaastikin. Kun mehuista saadaan jatkuvasti ekstra-energiaa, paino alkaa helposti nousta. 

Tuorepuristettu mehu ei välttämättä ole tuoretta

TOTTA

Tuorepuristettu mehu on puristettu heti sadon korjaamisen jälkeen, vastapuristettu mehu taas juuri ennen nauttimista. Tuoremehuksi saa sanoa vain puristettua tai lingottua mehua, jota ei ole pastöroitu eli kuumennettu. Yleensä täysmehut pastöroidaan, koska se pidentää niiden säilyvyysaikaa.

Hammashymy
© iStock

Mehu vahingoittaa hampaita

TOTTA

Hammaskiille kuluu aina, kun nautitaan jotain hapanta. Kiillettä ei voi korvata uudella, joten jos happovaurioiden määrä kasvaa tarpeeksi, seurauksena voi olla kipua hampaita harjattaessa tai kylmää tai kuumaa nautittaessa. 

Jos haluaa ehkäistä vaurioiden syntyä, kannattaa välttää juomia, joiden pH-arvo on pieni eli ne ovat happamia. Täysmehu ei ole kaikkein pahin vaihtoehto, mutta senkin pH-arvo on hyvin matala, joten jokainen nautittu lasillinen heikentää kiillettä. Haittaa voi osittain torjua juomalla täysmehun suurina kertakulauksina tai pillillä, jos pillin pää on syvällä suussa eikä mehu kosketa lainkaan hampaita. Juo täysmehu mieluiten pääaterian yhteydessä. 


Vesi ja maito ovat hampaille hyväksi. Niiden pH-arvot ovat 7 ja 6,7.


7 eri juoman pH-arvot

Alle 5,7:n ph-arvot ovat hampaille haitallisia – mitä pienempi pH-arvo, sitä pahempi.

Juomien pH-arvoja

Lähde: Tanskan hammaslääkäriliitto


Tiivisteestä tehty täysmehu on yhtä terveellistä kuin tavallinen mehu

TARUA

Merkintä “valmistettu tiivisteestä” tarkoittaa, että tuore appelsiinimehu keitetään valmistusmaassa tiivisteeksi, joka sitten kuljetetaan asiakkaalle toiseen maahan, jossa mehu myydään. Menetelmää käytetään yleisesti, koska on huomattavasti edullisempaa kuljettaa tiivistettä kuin juomavalmista mehua tai kokonaisia appelsiineja. 

Tiivisteen valmistuksessa katoaa kuitenkin vitamiineja. Esimerkiksi C-vitamiinin määrä putoaa merkittävästi ja siksi valmistajat saavat lisätä juomaan C-vitamiinia, kun tiivisteeseen jälleen lisätään vettä. Muita valmistuksessa kadonneita ainesosia ei kuitenkaan korvata, ja siksi tiivisteestä tehdyssä juomassa on vähemmän terveellisiä ainesosia kuin tavallisessa täysmehussa.

Mehutiivisteen valmistus

  1. Mehusta haihdutetaan vesi pois.

  2. Tiiviste pakastetaan -18-asteiseksi.

  3. Tiiviste kuljetetaan kohdemaahan.

  4. Kohdemaassa vesi lisätään mehuun.

  5. Mehu pastöroidaan kuumentamalla.

  6. Tiiviste vie vähemmän tilaa ja siksi sen kuljetus kuormittaa vähemmän ympäristöä (ja on taloudellisempaa).

Tavallisen täysmehun valmistus

  1. Mehu pastöroidaan kuumentamalla.

  2. Mehu jäähdytetään noin 0-asteiseksi.

  3. Mehu kuljetetaan kohdemaahan.

  4. Tiivistämättömässä mehussa on enemmän luontaisia vitamiineja.

Lasillinen täysmehua vastaa kahta tai kolmea appelsiinia

TARUA

Lasillisen valmistamiseen menee kahdesta kolmeen appelsiinia, sillä neljänneslitraan mehua tarvitaan puoli kiloa appelsiineja. Näitä kahta asiaa ei kuitenkaan voi suoraan verrata keskenään. 

Hedelmästä saa kyllä puristettaessa mehun, mutta kaikki kiinteät osat jäävät siivilän väärälle puolelle. Tämä heikentää ravintoarvoja, koska hedelmälihassa on runsaasti suolistobakteerien tarvisemaa ravintokuitua. Tähteeksi jäänyt hedelmäliha kannattaa käyttää heti tai pakastaa leivontaa tai muuta ruuanlaittoa varten.

Pastöroidussa täysmehussa on vähemmän vitamiineja kuin tuoremehussa

TOTTA, OSITTAIN 

Pastörointi eli säilyvyyttä parantava kuumakäsittely hävittää täysmehusta vitamiineja. Jos siis juot täysmehua vitamiinien vuoksi, purista mehu hedelmistä itse. 

Vitamiinit ovat tosin vain yksi osa siinä palapelissä, joka määrittelee täysmehun terveellisyyden. Jos haluat mehusta mahdollisimman paljon antioksidantteja, kuva muuttuu toiseksi. Tutkimusten mukaan kaupassa tai kotona puristetussa mehussa on vähemmän antioksidantteja kuin teollisuuden tuottamissa kuumakäsitellyissä täysmehuissa, joita myydään pakattuna. Tämä selittyy sillä, että teollisessa tuotannossa hedelmien hedelmälihasta saadaan puristetuksi paljon enemmän mehua kuin pienellä kotimehustimella.

Omena ja appelsiini
© iStock

Omenamehu on parempi valinta kuin appelsiinimehu

TARUA

Erot näiden kahden mehun välillä ovat hyvin pieniä, mutta appelsiinitäysmehu on kuitenkin hitusen terveellisempää, koska siinä on selvästi enemmän C-vitamiinia. Sitä tarvitsevat sekä nivelet että jänteet, se edistää raudan imeytymistä ravinnosta ja se liitetään myös vahvaan immuunipuolustukseen ja stressistä palautumiseen. 

Jo lasillinen appelsiinitäysmehua riittää antamaan päivän annoksen C-vitamiinia. Omenamehu ei jää tästä kovin paljon jälkeen – omenatäysmehussa on kuitenkin hitusen enemmän sokeria kuin appelsiinitäysmehussa.


Appelsiinitäysmehu vs. omenatäysmehu

Appelsiinitäysmehu

+ Runsaasti C-vitamiinia ja muitakin vitamiineja

+ Vähemmän energiaa

- Matala pH-arvo, haitallisempi hampaille kuin omenatäysmehu

- Ei ravintokuitua

Omenatäysmehu

+ Korkeampi pH-arvo, parempi hampaille kuin appelsiinmehu

- Ei ravintokuitua

Enemmän energiaa kuin appelsiinitäysmehussa

Täysmehu on yksi päivän kasvisannoksista

TOTTA

Virallisten ravitsemussuositusten mukaan kasviksia pitäisi syödä vähintään puoli kiloa päivässä. Yhden annoksen eli noin 100 grammaa tästä määrästä voi korvata lasillisella täysmehua. Tämä koskee sekä vastapuristettua että tiivisteestä valmistettua täysmehua. Perinteinen sokerilla maustettu marjamehu ei kelpaa kasvisannokseksi.


Muita lähteitä: Tuore ja prosessoitu mehu

Artikkeli on julkaistu KUNTO PLUS -lehden numerossa 9/2020


Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?

KUNTO PLUS suosittelee