Viisi hyvää syytä kokeilla piparjuurta

Jos piparjuuri on jäänyt toistaiseksi etäiseksi tuttavuudeksi, kannattaa asia korjata pikimmiten - makunsa lisäksi se voi esimerkiksi auttaa hoikistumaan.

Raastettua piparjuurta kulhossa, taustalla tomaatteja

MIHIN PIPARJUURTA VOI KÄYTTÄÄ? Piparjuuri tuo ruokiin makua ja tehostaa energiankulutusta.

© iStock

Pirteän säpäkkä piparjuuri antaa makua ruokiin, mutta se voi myös tehostaa energiankulutusta ja vastustuskykyä!

1) Hyväksi sydämen hyvinvoinnille

Tutkimusten mukaan piparjuuriraasten syöminen voi laskea sykettä. Piparjuuri sisältää myös runsaasti kaliumia, joka auttaa laskemaan verenpainetta. Sydän siis kiittää pirteän piparjuuren syömisestä!

2) Vastaisku vilustumisoireille

Piparjuurta on käytetty rohtona mm. vilustumisoireisiin ja poskiontelotulehduksiin. A- ja C-vitamiinipitoisuutensa ansiosta se voi myös tukea vastustuskykyä, joten piparjuuri kannattaa pitää mielessä talviflunssien jyllätessä.

Piparjuuri on erinomainen C-vitamiinin lähde

3) Lisää energiaa

Piparjuuri sisältää runsaasti rautaa, jota tarvitaan hapen kuljetukseen elimistössä. Raudanpuute voi oireilla muun muassa väsymyksenä.

4) Tukea painonhallintaan

Piparjuuri sisältää proteiinia, ja sillä on myös energiankulutusta aktivoivia ominaisuuksia, joten se sopii hyvin painonpudottajan ruokavalioon.

5) Vauhtia ruuansulatukseen

Piparjuuressa on runsaasti kuitua, joka edistää ruuansulatusta - suolistosi kiittää!

Piparjuuren käyttö ruuanlaitossa

Piparjuuri sopii mausteeksi moniin ruokiin antamaan tymäkän pippurista makua. Piparjuuriraaste sopii sinällään voileivän tai tartarpihvin päälle sekä maustamaan höyrytettyjä vihanneksia, perunamuusia tai keittoja. Piparjuurta ei pidä lämmittää, mutta sitä voi lisätä lämpimiin ruokiin ennen tarjoilua.

Näihin piparjuuri sopii erityisen hyvin

  • Käytä piparjuurta antamaan makua esimerkiksi perunamuussiin, kastikkeisiin ja keittoihin tai lisää sitä salaatin tai höyrytettyjen kasvisten päälle.

  • Piparjuuren maku sopii hyvin yhteen happamien makujen kanssa, joten yhdistä se esim. säilöttyihin punajuuriin tai kylmään sitruunakastikkeeseen.

  • Piparjuuri toimii hyvin myös kypsentämättömän lihan seurana. Kokeile vaikka lohitartaria piparjuuren, sitruunan ja omenan kanssa.

Raastettua piparjuurta

PIPARJUURI LÄÄKKEENÄ Piparjuurta käytettiin aiemmin lääkkeenä keripukkia, virtsatietulehdusta ja niveltulehdusta vastaan, koska se sisältää runsaasti C-vitamiinia.

© iStock
Tämän hetken suosituimmat
Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 1

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Lisää aiheesta: Superfood
Superfood

Etkö saa granaatiomenasta siemeniä siististi irti? Neuvoillamme se onnistuu!

Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Superfood

Kaikki, mitä olet aina halunnut tietää täysjyvästä

Superfood

Maa-artisokka – perunan maukas kilpailija

Superfood

Mango – kuinka terveellinen eksoottinen hedelmä on?

Superfood

Käytä linssejä lihan tilalla – asiaa, vinkkejä ja reseptejä

Superfood

Suippokaali on helppokäyttöinen uusi tuttavuus

Superfood

Chili: Vahvaa makua keittiöön

Superfood

Tykkäätkö tonnikalasta?

Superfood

Ovatko säilyketomaatitkin terveellisiä

Superfood

Mustikka on parasta!

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun