Vähennä suolan käyttöä, elät pitempään

Valtaosa ihmisistä syö aivan liikaa suolaa. Katso, miten se tutkimusten mukaan vaikuttaa.

Nainen ripottaa suolaa ruokaansa.

MAKU - Liika suola nostaa verenpainetta ja siten myös sydän- ja verisuonitautien riskiä.

© iStock

Ripotteletko aina lisää suolaa ruokaasi?

Automaattista suolan lisäämistä kannattaa tuumata toisenkin kerran, sillä laajan tutkimuksen mukaan suolaa jatkuvasti lisäävillä on muita suurempi riski kuolla ennenaikaisesti.

Britannian biopankkiin kerättiin vuosina 2006–2010 yli 500 000 helkilöltä laajasti terveystietoja.

Heiltä kysyttiin mm. sitä, kuinka usein heillä on tapana lisätä suolaa ruokaansa.

Yhdeksän vuoden seurannan jälkeen havaittiin, että niillä, jotka aina lisäsivät suolaa, oli 28 prosenttia suurempi riski kuolla ennen 75. ikävuottaan kuin niillä, jotka eivät koskaan lisänneet suolaa tai lisäsivät sitä vain harvoin.

Tupakointi, alkoholin käyttö ja BMI eivät vaikuttaneet tulokseen.

Kaupan valmisruuissa on yleensä jo valmiiksi reilusti suolaa, joten elimistön päivittäinen suolan- tarve täyttyy ilman suolan lisäämistäkin.

Ravitsemussuositusten mukaan päivittäinen suolansaanti ei saisi ylittää 5–6 grammaa, mutta 90 prosentilla ihmisistä suositeltu määrä ylittyy.

3 TAPAA VÄHENTÄÄ SUOLAA

Suolan lisääminen ruokaan voi vähentää elinvuosia.

PIZZA
© iStock

Vältä pikaruokaa ja valmisruokia,

sillä niissä on hurjasti suolaa. Jo yhdessä pizzassa on 6 g suolaa, mikä kattaa päivän koko suolatarpeen.

© iStock

Jos kaipaat suolaa, suosi karkeaa suolaa hienon sijaan.

Hienossa suolassa suolakiteet pakkautuvat erittäin tiiviisti, jolloin suolaa tulee helposti laittaneeksi liikaa. 1 tl karkeaa suolaa painaa 4 g, mutta 1 tl hienoa suolaa painaa 7 g.

Salmon
© iStock

Vältä kaupan leipää ja valmiita leivänpäällisiä,

sillä ne ovat tavallisimpia suolan lähteitä. Sadan gramman painoisessa tuoreessa lohifileessä on vain 0,2 g suolaa, mutta samassa määrässä savutai graavilohta suolaa on jopa 3 g.

Newsletter background