Kuitu edistää painonhallintaa

Painonpudotuksesta haaveilevan kannattaa syödä runsaasti kasviksia, marjoja ja hiutaleita. Lue alta, miksi juuri näihin kannattaa panostaa.

Kaurahiutaleita kulhossa

Ripottele kaurapuuron päälle hieman marjoja, niin saat jo aamiaisella runsaasti kuitua.

© iStock

Kaurapuuroannos marjojen kera, pari viipaletta ruisleipää, kourallinen pähkinöitä tai pari porkkanaa. Kuidun saannin ravinnosta ei pitäisi olla mahdottoman vaikeaa. Jos haaveilet parin kilon painonpudotuksesta, kuidun saannin lisääminen kannattaa.

Kaura on varsinainen terveyspommi, ja moni aloittaakin päivänsä kauralla.

[Ravintokuitu](https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/ravitsemusneuvoja/ravintokuitu) on imeytymätöntä hiilihydraattia, jota on esimerkiksi kaikissa kasviksissa. Juuri imeytymättömyys erottaa kuidun muista hiilihydraateista. Kuitu imee myös runsaasti nestettä itseensä, jolloin se turpoaa suolistossa ja lisää kylläisyyden tunnetta.

Kuidun syöminen esimerkiksi hedelmien, kasvisten, pähkinöiden tai täysjyvätuotteiden muodossa pitää kylläisenä pitkään. Mitä pidempään tunnet itsesi kylläiseksi, sitä epätodennäköisempää on, että sorrut makeisiin ja epäterveellisiin välipaloihin.

Riittävä kuidunsaanti ei ole vaikeaa. Suomessa suositellaan aikuisten päivittäiseksi kuidunsaanniksi 25–35 grammaa.

Näistä ruoka-aineista saat helposti runsaasti kuitua

Runsaasti terveellisiä ominaisuuksia

Kuidunsaannin lisäämisellä on muitakin hyötyjä kuin painon putoaminen. Imeytymätön ravintokuitu edistää nimittäin suolen toimintaa, jolloin kärsit turvotuksesta ja ummetuksesta entistä harvemmin. Kuitua sisältävät kasvikset ja viljat sisältävät myös runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita, jotka pienentävät ylipainon, sydän- ja verisuonitautien, diabeteksen ja suolistosyöpien riskiä.

Tämän hetken suosituimmat
Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Ravitsemusneuvoja

Sopiiko kaurapuuro illalliseksi?

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Terveelliset välipalat

Taltuta makeanhimo näillä

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Lisää aiheesta: Ravitsemusneuvoja
Ravitsemusneuvoja

Jätä suolapurkki rauhaan

Ravitsemusneuvoja

Onko sitruunavesi terveellistä?

Ravitsemusneuvoja

Miksi Itämeren ruokavalio on terveellinen, vaikkei sillä edes laihtuisi

Ravitsemusneuvoja

Kuitu

Ravitsemusneuvoja

Proteiini

Ravitsemusneuvoja

Onko ravintolisä yhtä hyödyllistä kuin valkosipuli?

Ravitsemusneuvoja

Saatko riittävästi kalsiumia?

Ravitsemusneuvoja

Mihin kaikkeen inkivääri voi auttaa?

Ravitsemusneuvoja

10 kaikkein parasta kalsiumin lähdettä

Ravitsemusneuvoja

Haluaisitko syödä terveellisemmin? Näillä vinkeillä onnistut

Ravitsemusneuvoja

Onko chiapuuro oikeasti terveellistä?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun