10 superhelppoa vinkkiä terveelliseen ruokavalioon

Terveellisesti syömisen ei tarvitse olla vaikeaa! KUNTO PLUSsan 10 vinkin avulla koostat terveellisen ruokavalion, jota on helppo noudattaa oli elämäntilanne millainen tahansa. Tai ehkä syötkin jo terveellisesti? Tai noudatat ainakin joitakin vinkeistä?

Terveellisiä ruoka-aineita

TERVEELLISEN RUOKAVALION tulisi olla helppo noudattaa. Alta saat 10 vinkkiä, joiden avulla syöt terveellisesti myös kiireisen arjen keskellä.

© iStock

1. Syö aitoja perusraaka-aineita

Mitä vähemmän ravintoainetta on käsitelty ja mitä vähemmän ruuassa on keinotekoisia lisäaineita, sitä terveellisempää se on. Jos et jaksa valmistaa ruokaa itse raaka-aineista lähtien, valitse valmisruokia, joiden tuoteselosteessa on vähiten vierassanoja.

2. Käytä täysjyvää

Kuoritusta viljasta valmistetut tuotteet sisältävät vain vähän ravinteita, ja niistä puuttuvat niin kuitu, vitamiinit kuin kivennäisaineetkin. Suosi siis aina täysjyvää. Tuoteselosteesta kannattaa tarkistaa täysjyväviljan ja ravintokuidun määrä.

3. Valitse terveellistä rasvaa

Syö erityisesti rasvaista kalaa, avokadoa, pähkinöitä, siemeniä ja oliivi- ja rapsiöljyä. Vältä kovetettuja kasvirasvoja ja eläinrasvaa.

4. Noudata lautasmallia

Ihanteellinen ateria sisältää proteiinia, terveellistä rasvaa ja hedelmiä tai kasviksia. Rahka, marjat ja mantelit tai munakas, napostelukasvikset ja smoothie tai broilerin rintafilee lehtikaalisalaatin ja peston kanssa ovat hyviä valintoja.

5. Syö paljon kasviksia ja hedelmiä

500 g kasviksia päivässä voi tuntua paljolta. Jos et tiedä, paljonko yleensä syöt, punnitse syömäsi kasvikset ja hedelmät parin päivän ajan ja säädä sitten määrää ylöspäin tarpeen mukaan.

6. Vaihtele kasviksia ja täysjyvää

Erilaisista ruoka-aineista saa erilaisia kuituja, vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja. Siksi aterian ainesosia kannattaa vaihdella, jotta tarpeellisten aineiden saanti varmistuu.

7. Käytä ravintolisiä harkiten

Jos sinun on vaikea saada riittävästi jotain ravinnetta, esimerkiksi rautaa, B12-vitamiinia tai omega-3-rasvahappoja, harkitse ravintolisien nauttimista. Valitse vain sitä mitä tarvitset. Monivitamiinitabletit ovat harvalle tarpeen.

8. Aseta hyvä maku etusijalle

Terveellisen ruuan ei tarvitse olla tylsää ja mautonta. Opettele tekemään ruuasta maukasta tuoreilla yrteillä, hyvällä öljyllä ja kastikkeilla sekä erilaisilla valmistustavoilla.

9. Tarkkaile energiansaantiasi

Kaikki kalorit lihottavat, joten hyviäkään rasvoja tai muita terveellisiä aineksia ei pidä riehaantua syömään määrättömästi, koska liika energia lihottaa riippumatta siitä, mistä se on peräisin.

10. Panosta elintapoihisi

Terveellinen ravinto on tärkeää, mutta liikunta, stressinhallinta ja hyvä uni ovat vähintään yhtä tärkeitä.