Tyhjä lautanen vaaleanpunaista taustaa vasten

Onko paasto hyvä keino laihtua? Ei, jos kyseessä on pitkä paasto mutta osittainen paasto saattaa auttaa. 

© iStock

Voiko paaston avulla laihtua?

Kunto Plus -lehden asiantuntijat selvittivät, olisiko paastosta apua laihtumiseen.

tiistai 20. elokuuta 2013 teksti KUNTOPLUS

Kysymys

Onko totta, että paasto on yksi tehokkaimmista keinoista laihtua, koska siinä elimistö ei saa energiaa ja joutuu siksi käyttämään kehon rasvavarastoja, mikä taas saa kilot karisemaan? Ja lisäksi samalla kuona-aineet poistuvat elimistöstä. 


Vastaus

Pitkä paasto on eräs huonoimmista laihdutusmenetelmistä. Paasto vaikuttaa elimistöön kuin äkillinen sokki, jolloin elimistö ottaa tarvittavan energian lihaksista ja elimistä rasvavarastojen sijasta. 

Paasto ei myöskään vaikuta pidemmän päälle syyhyn, jonka vuoksi kiloja on päässyt kertymään eli epäterveellisiin ruokailu- ja liikuntatottumuksiin. Siksi paaston aikana karisseet kilot tulevat yleensä paaston loputtua helposti takaisin. Tutkimuksissa on osoitettu, että pitkän paaston jälkeen paino pysyy ensin jonkin aikaa samana - mutta kehossa on tällöin aiempaa vähemmän lihasta ja enemmän rasvaa. Pienempi määrä lihasta hidastaa aineenvaihduntaa, mikä taas vaikeuttaa normaalipainoisena pysymistä.

Käsitys siitä, että paaston aikana elimistöstä poistuu kuona-aineita, ei myöskään perustu faktoihin, sillä sille ei ole löytynyt tieteellistä pohjaa. Kuona-aineiden voi olettaa poistuvan elimistöstä myös ilman pitkää paastoamista. 

Monilla on sen sijaan hyviä kokemuksia lyhyemmistä paastojaksoista, joilla paastotaan osissa. Tällaisiin paastoihin kuuluu esimerkiksi suosittu 5:2-kuuri, jossa kahtena päivänä viikossa syödään enintään 250 kilokaloria päivässä ja viitenä päivänä syödään normaalisti. Kahdeksan tunnin dieetti perustuu samaan ajatukseen, sillä siinä paastotaan 16 tuntia vuorokaudessa mutta muuna aikana saa syödä lähestulkoon mitä vain. 

Hyviä vinkkejä laihduttajalle

  • Noudata ruokavaliota, joka sisältää runsaasti kasviksia, täysjyvää, vähärasvaista lihaa, kalaa ja siipikarjatuotteita. 
  • Vähennä lihasta ja rasvaisista maitotuotteista tuleva tyydyttynyt rasva minimiin ja syö sen sijaan kohtuullisessa määrin hyvää rasvaa, jota on mm. pähkinöissä, kasviöljyissä ja rasvaisessa kalassa. 
  • Syö päivittäin 5-6 pientä ateriaa parin kolmen suuren aterian sijasta. 
  • Yhdistä terveellisiin ruokailutottumuksiin runsaasti liikuntaa. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein teet ruokaa itse?

KUNTO PLUS suosittelee