5 hyvää syytä lähteä suppailemaan!

Haluatko viettää hauskan päivän ystävän kanssa? SUP-lautailu on loistava vaihtoehto. Saatte laatuaikaa luonnossa, ja samalla koko keho vahvistuu.

Naisia SUP-lautailemassa

SUP-LAUTAILU – Vietä ihana päivä laineilla ystävan kanssa ja vahvista koko kehoa päästä varpaisiin.

© iStock

Ota kaveri mukaan ja lähde suppailemaan!

Jos haluat viettää hauskan päivän ystävän kanssa, suppailu on siihen hyvää puuhaa.

Luontoelämys

Stand up paddle eli SUP-lautailu sopii kaikkialle, missä on vettä: merelle, järvelle, joelle ja lammelle. On siis runsaasti mahdollisuuksia nauttia samalla luonnosta ja viettää ystävän kanssa iloinen hengähdystauko. Toisin kuin monissa muissa vesilajeissa, suppailun aikana ja sen jälkeen jaksaa katsella ympärilleen ja nauttia luontoelämyksistä.

Onnistumisen tunne

SUP-laudallakin seistään, mutta se ei ole lähimainkaan niin vauhdikas laji kuin vaikkapa lainelautailu, ja siihen pystyy miltei jokainen, jolla on normaali tasapaino. Lauta on surffilautaa leveämpi, ja siksi tasapaino löytyy nopeammin ja melominen voi alkaa melkein heti. Ensimmäisellä kerralla kannattaa kuitenkin valita tyyni sää ja rauhallinen ympäristö, jolloin lautaa on vielä helpompi hallita.

Sykkeen kohotus

Jos päätätte suppailla pitemmän matkan, kannattaa matkalle sijoittaa joitakin pätkiä, jolloin melotte reipasta vauhtia niin että syke kunnolla kohoaa. Sykkeen voi nimittäin halutessaan saada kohoamaan SUP-laudallakin, jolloin treeni kasvattaa sekä lihaksia että kuntoa. Mitäpä jos ottaisitte matkan varrella pienen kisankin?

Tilaisuus jutella

Kaverin kanssa voi helposti jutella muulloinkin kuin kävellessä, ja vilkas keskustelu sopii erityisesti SUP-lautailuun. Siinä saa mukavasti aivan omaa aikaa, jolloin voi rauhassa puida niin suuret kuin pienetkin asiat, sillä melominen sujuu hyvin jutellessakin. Ja vaikka sykkeen saa lautaillessa kohoamaan, siinä harvoin hengästyy niin paljon, ettei rupattelu sujuisi.

Kokovartalotreeni

SUP-laudalla melominen on niin hauskaa, että harvoin tulee ajatelleeksi, että se on myös tehokasta koko kehon treeniä. Etenemiseen ei nimittäin tarvita pelkästään käsivoimia, vaan laudalle roiskuva vesi ja keikkuva lauta haastaa myös tasapainon, jolloin keskivartalokin joutuu töihin.
Lautailu treenaa mm. seuraavia vartalon osia:

  • KÄSIVARRET JA HARTIAT: Meloessa työn tekevät ennen muuta käsivarret ja hartiat.
  • KESKIVARTALO: Ylävartaloa täytyy jännittää tasapainon säilyttämiseksi ja samalla keskivartalon tukilihakset saavat harjoitusta.
  • REIDET: Jalat joutuvat töihin tasapainon säilyttämiseksi. Varsinkin reisilihakset tekevät töitä, kun seisoo kevyesti koukistetuin polvin.

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUSsan numerossa 6/2022.

Newsletter background