Vaihtelu virkistää ja kehittää

Kun juokset erilaisissa maastoissa ja erilaisilla alustoilla lihaksesi kehittyvät ja vammojen riski vähenee.

tiistai 15. syyskuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Vaihtele juoksureittejä

Sen sijaan, että juoksisit aina samaa lenkkiä, viikon reitit kannattaa laatia niin, että jokainen niistä tarjoaa uusia haasteita. Harjoitteluun tulee silloin lisää vaihtelua, vammariski pienenee ja kuntosi kohoaa tehokkaammin!

Korkeuserot

  • Valitse tasainen reitti yhtenä päivänä ja mäkinen tai portaikkoinen toisena. Mäissä reisien ja pakaroiden lihakset vahvistuvat ja kunto nousee kohisten. Tasaiset reitit vahvistavat kestävyyttä ja nopeutta.

Alusta

  • Kovien betonilaattojen ja tasaisen asvaltin vaikutus on hyvin erilainen kuin pehmeän alustan, jota on tarjolla metsissä ja rannoilla. Pehmeät ja tasaiset alustat tarjoavat harjoitusta omalle juoksutyylillesi, jolloin juoksutekniikkasi kehittyy.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee