Pyöräily on mainiota liikuntaa
Vauhdin hurmaa

Pyöräily on nivelille hellävaraista ja tehokkaasti kuntoa kohottavaa liikuntaa. Lue, miksi kannattaa hypätä satulaan säännöllisesti!

© iStock

Monta hyvää syytä pyöräillä

Pyöräily on tehokasta treeniä, joka sopii melkein kaikille liikkujille ja tekee hyvää niin keholle kuin mielelle.

tiistai 29. toukokuuta 2018

Miksi pyöräily on parasta

Pyöräily on helppo, terveellinen ja tehokas liikuntamuoto, joka sopii lähes kaikille ikään katsomatta. Listasimme monta hyvää syytä hypätä satulaan – olkaa hyvät!

Pyöräily vahvistaa lihaksia ja laskee leposykettä

Pyöräily panee töihin kaikki alavartalon suuret lihasryhmät, kuten reidet ja pakarat. Tällöin kuluu myös reippaasti energiaa ja syke nousee.

Suurten lihasryhmien treenaaminen panee näin myös sydämen töihin, kun se joutuu pumppaamaan verta ja happea lihaksiin entistä tehokkaammin. Näin myös sydän kasvaa ja vahvistuu ja pystyy pumppaamaan enemmän verta yhdellä lyönnillä. Tämä näkyy myös alempana leposykkeenä.

Pyöräily kehittääkin kuntoa monipuolisesti, ja säännöllisellä, oman kunnon mukaisella ja sopivasti haastavalla harjoittelulla pyöräilystä saa parhaat hyödyt niin kunnon kuin terveydenkin kannalta.

Pyöräily vaikuttaa elimistössä monella myönteisellä tavalla:

  • Pyöräily parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa.
  • Hapenottokyky paranee.
  • Hapen ja ravintoaineiden kuljetus lihaksiin paranee.
  • Kuona-aineiden poistuminen elimistöstä vauhdittuu.
  • Lihakset vahvistuvat ja niiden kestävyys paranee. Energiankulutus kasvaa reippaasti.
  • Painonhallinta on helpompaa, kun energiaa myös kuluu enemmän.
  • Sydän- ja verisuonisairauksien riski pienenee ja vastustuskyky paranee.

Pyöräily on tehokasta mutta hellävaraista treeniä

Pyöräily on juoksun ja uinnin veroista kestävyysliikuntaa, joka kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Se tarjoaa myös mahdollisuuden monipuoliseen kunnon kohotukseen – vauhtia säätelemällä voi treenata kunnon eri osa-alueita. Pyöräily sopii hyvin myös intervallitreenin lajiksi.

Pyöräily kehittää myös alavartalon lihasvoimaa- ja kestävyyttä. Pyöräilijän kannattaa kuitenkin muistaa vastapainoksi huolehtia myös kehonhuollosta esimerkiksi venyttelemällä tai putkirullailemalla sekä panostaa erikseen vielä ylävartalon treeniin.

Pyöräily kuormittaa niveliä huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi juoksu, ja keho säästyy pyöräillessä kovilta tärähdyksiltä. Pyöräily sopiikin hyvin esimerkiksi liikuntaa aloitteleville ja ylipainoisille. Ennen pyöräilyn aloittamista kannattaa selvittää itselle paras ajoasento, jossa esimerkiksi niska ja hartiat eivät suotta jännity. Luuston hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä pitää ohjelmassa myös treeniä, joka aiheuttaa luustoon tärähtelyjä – esimerkiksi reipas kävely ja pallopelit ovat mainioita luustoa vahvistavia lajeja. 

Pyöräily parantaa mielialaa 

Pyöräily vaikuttaa myös henkisesti: liikunta auttaa parantamaan mielialaa ja lisäämään myös itseluottamusta.

Reipas pyörälenkki raittiissa ilmassa ja kauniissa maisemissa auttaa unohtamaan arjen murheet ja antamaan vapauden tunnetta, jota ei ahtaalla kuntosalilla ähistessä voi kokea.

Pyöräily on oivallista arkiliikuntaa

Arjen kiireissä ei ole aina helppoa löytää kalenterista sopivaa rakosta pelkälle liikkumiselle. Arkeen saa kuitenkin helposti ujutettua lisää liikettä ottamalla pyörän käyttöön kaikkiin sopivan pitkiin siirtymiin esimerkiksi töihin tai kauppareissuille. Kätevää, halpaa ja terveellistä!

Vauhdin voi säätää tilanteen ja jaksamisen mukaan – jos määränpäässä on suihku, voi polkiessa panna vähän enemmänkin vauhtia kinttuihin ja kuitata päivän treenin pyörämatkalla, ja jos taas mieli käy työpäivän jälkeen kierroksilla, voi rauhallinen maisemareitti kotimatkalla vaientaa stressiajatuksia.

Omat reitit haltuun

KUNTO PLUSsan reittisuunnittelun avulla voit luoda, tallentaa ja mitata omia pyöräilyreittejäsi sekä laskea esimerkiksi energiankulutuksen ja keskinopeuden reiteillä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee