© iStock

6 viikon kuntokuurin juoksuohjelma

Tällä ohjelmalla on hyvä käynnistää kuntoilu loman jälkeen.

maanantai 19. elokuuta 2013 teksti KUNTO PLUS

Kun yhdistät juoksun ja lihastreenin, saat tehokkaasti tuloksia. Aloita kuitenkin kohtuudella: jos olet vasta-alkaja, aloita juoksun sijasta kävelemällä, ja vaikka olisit harjaantunut, pidä tempo aluksi aisoissa.

Lataa juoksuohjelma täältä:

Sekä vasta-alkajat että kokeneemmat juoksevat kolme lenkkiä viikossa, mutta vasta-alkajat voivat myös kävellä hiukan.

Tee voimaharjoituksia juoksulenkillä, kun juokset vaikkapa penkin, kannon tai suuren kiven ohi. Voit tehdä treenit toki omassa olohuoneessakin ennen lenkkiä tai sen jälkeen.

Lataa lihastreeniohjeet täältä

Treenaa näin

  • 3 harjoituskertaa viikossa aloitustasosta riippumatta
  • 6 harjoitusta per viikko: 3 x lihastreeni + 3 x juoksu.
  • Kuntoilun aloittava voi noudattaa vasta-alkajan ohjelmaa vähemmillä toistoilla ja kävelemällä välillä juoksulenkeillä.
  • Pidä viikossa kaksi täyttä lepopäivää, niin keho ehtii palautua harjoittelun rasituksista. Pidä viikossa myös vähintään yksi päivä, jona treenaat sekä lihaksia että juokset.
  • Tee lihaskuntoharjoituksia juoksulenkillä vaikkapa penkin, kannon tai suuren kiven kohdalla. Voit toki tehdä lihastreenin kotona ennen lenkkiä tai sen jälkeen.

KUNTO PLUSsan sivusto tarjoaa juoksuohjelmat kaiken tasoisille juoksijoille – myös juuri SINULLE!

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei vain sada.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tekosyihin, voimme kenties olla avuksi.

Ensinnäkin: Juokseminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Juostessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä.

Toiseksi: Kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain huonoja varusteita. Nyt saat käytännöllisen ja tyylikkään Craftin treenipaidan sekä 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee