5 km alle 30 minuutin

Tämä ohjelma kehittää juoksunopeutta 5 km:n matkalla.

tiistai 26. maaliskuuta 2013 teksti KUNTO PLUS

Ohjelman sisältö


Ohjelman vaihtelevuus auttaa säilyttämän mielenkiinnon. Viikossa juostaan kaksi rankkaa, lyhyttä lenkkiä ja yksi rennompi lenkki.

Pääpaino on rankassa harjoittelussa, sillä ohjelman on tarkoitus lisätä juoksunopeutta lihasvoimaa ja kestävyyttä kehittämällä.

Intervallit

Nyt ehaetaan nopeutta, ei kestävyyttä. Ohjelma sisältää paljon vasta-alkajan 5 km:n juoksuohjelmasta tuttuja vauhtileikkejä ja lisäksi pyramidi-intervalliharjoituksia.

Pyramidi-intervalleissa juostaan ensin vaiheittain piteneviä ja sitten lyheneviä vauhtiosuuksia.

Intervallit juostaan mahdollisimman kovaa. 30 sekunnin intervallit voi spurtata täysillä, mutta pisimmät intervallit juostaan vain hiukan viiden kilometrin keskivauhtia nopeammin.

Intervallien väleissä otetaan rennommin puolet edeltävän intervallin ajasta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee