Nainen treenaa vastuskuminauhalla
Bootcamp

Pane kaikki likoon, niin saat tuloksia! Bootcamp-tehokuuri auttaa pääsemään tavoitteisiin.

© Thomas Tolstrup

5 vinkkiä onnistuneeseen bootcampiin

Bootcamp-treenikuurit ovat suosittuja ja tehokkaita – mutta samalla ne voivat olla myös kalliita. Onneksi voit laatia bootcamp-ohjelman myös itse! Tarvitset vain hyvän suunnitelman, ja sen laatimisessa Kunto Plus voi auttaa sinua.

maanantai 3. helmikuuta 2020 teksti K. Vedel

Bootcamp. Millaisia mielikuvia sana herättää? Jos mieleen tulee verenmaku suussa rehkiminen karuissa oloissa, mielikuvissa on hieman päivittämisen varaa. 

Bootcamp-käsite on peräisen armeijasta, jossa alokkailta otettiin luulot pois heti alkuun kovalla rääkillä. Nykyään bootcampeja on kuitenkin jo joka lähtöön, ja niiden periaatteet voidaan tiivistää kahteen kohtaan: 1. Osallistujien on oltava täysillä mukana ja 2. Bootcamp kestää vain rajoitetun ajan. 

Bootcampeja on nykyään lukemattomia erilaisia, sekä fyysistä läsnäoloa vaativia että netin välityksellä tapahtuvia, ja tavoitteet ovat hyvinkin erilaisia. Mutta jos sinulla ei ole aikaa, varaa tai halua lähteä valmiiksi järjestettyyn bootcampiin mukaan, voit helposti laatia oman bootcamp-ohjelmasi.  

Mikä on tavoitteesi? Laihtua 5 kiloa? Pystyä juoksemaan 10 kilometriä yhteen menoon? Ryhtyä kasvissyöjäksi? Olipa tavoitteesi millainen tahansa, neuvojemme avulla saavutat sen. Kääri siis hihat, nyt mennään!

1. Päätä aloitus- ja lopetuspäivämäärä

Bootcampin suorittaminen menestyksekkäästi voi tuntua yli-inhimilliseltä ponnistukselta. Mutta jos olet kerran päättänyt saavuttaa tavoitteesi, on käytävä tuumasta toimeen. Rankkaa ponnistelua ei kuitenkaan kukaan jaksa loputtomiin, joten bootcampilla on oltava selkeä alku ja loppu. Aseta siis päivä, jona bootcamp alkaa ja jona se loppuu – ja pidä niistä kiinni. 

Ennalta määritelty ajanjakso auttaa ylläpitämään motivaatiota, kun tiedät, koska ponnistelun tavoitteen eteen voi lopettaa. Tiedät siis ennalta, että tietyn ajanjakson jälkeen ohjelma on ohi. 

Bootcamp ei saa olla liian lyhyt, sillä silloin et ehkä ehdi saavuttaa tavoitettasi. Jos taas bootcamp on liian pitkä, voimasi saattavat loppua ennen maaliviivaa. Valitse siis ajanjakso, jonka aikana uskot pystyväsi saavuttamaan tavoitteen ja jonka jaksat viedä menestyksekkäästi läpi.

2. Laadi selkeät tehtävät

Anna itsellesi mahdollisuus saavuttaa tavoite. Tärkeintä on tehdä tavoitteen saavuttamisen eteen tehtävistä toimista mahdollisimman konkreettisia. 

Ei kannata luvata vain liikkua enemmän, vaan sen sijaan tehtävänä pitää olla esimerkiksi juosta 3 kilometriä kolmesti viikossa. Ensimmäinen vaihtoehto on aivan liian epämääräinen, kun taas toinen on selkeä tavoite, jonka toteutumista on helppo seurata. Voit hyvällä omallatunnolla laittaa rastin ruutuun, kun viikon kilometrit on juostu. 

Konkreettinen suunnitelma on siis kullanarvoinen – ellei jopa aivan välttämätön.

3. Ole kunnianhimoinen

Aseta tavoitteesi korkealle mutta ei tavoittamattomiin. Bootcampit ovat tunnetusti tehokkaita, mutta et onnistu, jos olet asettanut riman liian korkealle omiin voimavaroihisi nähden. 

Kun noudatat bootcampia, päässäsi pitäisi kaikua ajatus siitä, että jaksat noudattaa ohjelmaa määrätyn ajan mutta et ikuisesti. Juuri tässä on bootcampin ajatus: se on riittävän kova, jotta saa aikaan tuloksia, mutta samalla niin rankka, ettei sitä jaksa noudattaa jatkuvasti. 

Jos huomaat viikon jälkeen, että ohjelma on liian rankka, voit säätää sitä realistisemmalle tasolle. Tärkeintä on jatkaa eteenpäin eikä luovuttaa ennen maaliviivaa.

4. Yhdistä treeni ja ravitsemus

Jos olet aloittamassa terveysaiheista bootcampia, kannattaa muistaa tarkastella sekä treeniä että ravitsemusta. Tai ehkä olet keskittymässä vain jompaan kumpaan – bootcampin tavoitteena voi hyvin olla myös esimerkiksi kasvisten syönnin lisääminen ja sokerin saannin vähentäminen tai tietyn treenimäärän saavuttaminen viikossa. 

Ravitsemuksen ja treenin yhdistäminen on kuitenkin yleensä tehokkainta. Kuntosalilla rehkiminen saattaa mennä hukkaan, jos ahmit kotona hampurilaisia ja karkkia. Tehokas treeni edellyttää ravitsevaa ruokaa, muuten et jaksa treenata täysipainoisesti. Hoida siis molemmat kerralla – niin huomaat eron.   

Hyvä uutinen on, että yleensä nämä kaksi käyvät luonnostaan käsi kädessä: haluat automaattisesti syödä terveellisesti, kun liikut paljon – ja kun syöt terveellisesti, liikut usein luonnostaan runsaasti.

5. Hanki tukea

Jotkut ryhtyvät boocampiin yksin, kun taas toiset aloittavat ohjelman osana suurempaa ryhmää. Usein kuitenkin tavoitteisiin pääsee parhaiten silloin, kun vieressä on joku kannustamassa.

Taistelutahto ja motivaatio eivät pysy aina samalla tasolla, joten vaikka aloittaisit bootcampin teräksenlujan tahdonvoiman kera, voi olla, että edessä on myös huonompia päiviä, jolloin tahdonvoima joutuu koetukselle. Silloin on tärkeää, että vieressä on joku, joka kannustaa sinua eteenpäin ja muistuttaa sinua, miksi bootcamp on tärkeä. 

Kannustaja ja tukija voi olla kaveri, joka on suorittamassa samaa bootcampia kuin sinä. Tai kyseessä voi olla kumppani, joka osallistuu ravitsemuksen muuttamiseen terveellisempään suuntaan, tai Facebook-ryhmä, joka jakaa ajatuksesi bootcampista.

Tärkeintä on siis välttää täysin yksin tapahtuvaa ponnistelua. Ota muut mukaan missioosi, niin saat heistä tukea vaikeina hetkinä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee