4 vinkkiä hiertymien ja rakkojen ehkäisyyn

Hikinen iho hankautuu helposti punaiseksi ja araksi reisistä ja jopa rikki asti saumojen ja kuminauhojen kohdalta. Rakkoja ja hiertymiä voi kuitenkin ehkäistä muutamalla eri konstilla.

Nainen juoksee napit korvissa

TIUKASTI ISTUVAT TREENIVAATTEET ovat yksi keino ehkäistä rakkojen ja hiertymien ilmaantumista.

© iStock

Näin ehkäiset hiertymiä

Ihoa raapivat pesulaput, nihkeinä toisiinsa hankautuvat sisäreidet, hiertävät treenitossut... Monet tekijät voivat aiheuttaa kiusallisia rakkoja ja hiertymiä. Näin ehkäiset ikäviä hankaumia ja hiertymiä neljällä helpolla niksillä.

1. Pidä iho kuivana

Käytä kosteutta siirtäviä treenivaatteita. Vältä puuvillaa, joka imee kosteutta ja tarttuu ihoon. Kuivaa ihoa välillä pyyhkeellä.

LUE MYÖS: Mitä jalkasieni on?

2. Ei ihoa ihoa vasten

Käytä riittävän peittäviä treenivaatteita, ettei paljas iho ­hankaudu esimerkiksi sisä­reisissä tai kainaloissa.

3. Tyköistuvaa ylle

Löysä vaate liikkuu ja lisää hankaumien riskiä. Leikkaa pesumerkit pois, ja valitse hyvin istuvia vaatteita, joissa on litteät saumat tai mieluummin ei saumoja ollenkaan.

4. Voitelu

Voitele hankaukselle herkät kohdat vaseliinilla tai erityisellä rakonestopuikolla ennen juoksu- tai pyörälenkille lähtemistä.

Täältä saat neuvoja rakkojen ehkäisemiseen ja hoitoon

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background