Nainen juoksee napit korvissa
Tiukasti istuvat treenivaatteet

ovat yksi keino ehkäistä rakkojen ja hiertymien ilmaantumista. 

© iStock

4 vinkkiä hiertymien ja rakkojen ehkäisyyn

Hikinen iho hankautuu helposti punaiseksi ja araksi reisistä ja jopa rikki asti saumojen ja kuminauhojen kohdalta. Rakkoja ja hiertymiä voi kuitenkin ehkäistä muutamalla eri konstilla.

sunnuntai 2. heinäkuuta 2017 teksti I. Eriksen ja M. Bundgaard

Näin ehkäiset hiertymiä

Ihoa raapivat pesulaput, nihkeinä toisiinsa hankautuvat sisäreidet, hiertävät treenitossut... Monet tekijät voivat aiheuttaa kiusallisia rakkoja ja hiertymiä. Näin ehkäiset ikäviä hankaumia ja hiertymiä neljällä helpolla niksillä.

1. Pidä iho kuivana

Käytä kosteutta siirtäviä treenivaatteita. Vältä puuvillaa, joka imee kosteutta ja tarttuu ihoon. Kuivaa ihoa välillä pyyhkeellä.

2. Ei ihoa ihoa vasten

Käytä riittävän peittäviä treenivaatteita, ettei paljas iho ­hankaudu esimerkiksi sisä­reisissä tai kainaloissa.

3. Tyköistuvaa ylle

Löysä vaate liikkuu ja lisää hankaumien riskiä. Leikkaa pesumerkit pois, ja valitse hyvin istuvia vaatteita, joissa on litteät saumat tai mieluummin ei saumoja ollenkaan.

4. Voitelu

Voitele hankaukselle herkät kohdat vaseliinilla tai erityisellä rakonestopuikolla ennen juoksu- tai pyörälenkille lähtemistä.


Täältä saat neuvoja rakkojen ehkäisemiseen ja hoitoon

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee