Rakko jalassa
© iStock

4 vinkkiä hiertymien ja rakkojen ehkäisyyn

Hikinen iho hankautuu helposti punaiseksi ja araksi reisistä ja jopa rikki asti saumojen ja kuminauhojen kohdalta.

sunnuntai 2. heinäkuuta 2017 teksti Mette Bundgaard ja Inge Eriksen

Näin ehkäiset hiertymiä

Ihoa raapivat pesulaput, nihkeinä toisiinsa hankautuvat sisäreidet, hiertävät treenitossut... näin ehkäiset ikäviä hankaumia ja hiertymiä neljällä helpolla niksillä.

MAHTAVA TARJOUS: Hyvännäköinen, pitkähihainen Craftin treenipaita, joka sopii sekä kävely- että juoksulenkeille tai lihastreeniin, ja 4 KUNTO PLUS -lehteä 24,90 eurolla.

1. Pidä iho kuivana

Käytä kosteutta siirtäviä treenivaatteita. Vältä puuvillaa, joka imee kosteutta ja tarttuu ihoon. Kuivaa ihoa välillä.

2. Ei ihoa ihoa vasten

Käytä riittävän peittäviä treenivaatteita, ettei paljas iho ­hankaudu esimerkiksi sisä­reisissä tai kainaloissa.

Kärsitkö kantapääkivuista? Näin treenaat, kun plantaarifaskiitti vaivaa.  

3. Tyköistuvaa ylle

Löysä vaate liikkuu ja lisää hankaumien riskiä. Leikkaa pesumerkit pois, ja valitse hyvin istuvia vaatteita, joissa on litteät saumat tai mieluummin ei saumoja ollenkaan.

4. Voitelu

Voitele hankaukselle herkät kohdat vaseliinilla tai erityisellä rakonestopuikolla ennen juoksu- tai pyörälenkille lähtemistä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mihin kohtaan kehossasi olet kaikkein tyytyväisin?


KUNTO PLUS suosittelee