Nainen vuoteessa katsoo kelloa
© iStock

Enemmän iloa unista

Näin saat eniten hyötyä unennäöstä.

torstai 18. elokuuta 2016 teksti G. Palmgren

Näin saat unista enemmän irti 

Herää kesken unennäön

Tunnet olosi levänneimmäksi, jos heräät kesken vaihetta, jolloin näet unia, koska silloin aivoaallot muistuttavat eniten valvetilaa. Lisäksi sinun on tällöin helpompi muistaa, millaista unta näit. Unisykli kestää 90 minuuttia, ja näet unia 20 prosenttia ajasta syklin lopulla. Jotta olisit mahdollisimman virkeä aamulla, sinun tulisi herätä unisyklin viimeisten 18 minuutin aikana. On myös ihanteellisinta nukkua tietty määrä 90 minuutin syklejä, esimerkiksi 7,5 tuntia, johon mahtuu tasan viisi unisykliä. Jos herätyskello sen sijaan soi keskellä syvää unta, on vaikea nousta.

Opi näkemään selkounia

Selkounet ovat unia, joita tiedostat näkeväsi unen aikana. Voit ohjailla niiden tapahtumia itse. Yleensä et tiedosta uneksivasi, ennen kuin heräät, ja unen aikana pysyt koko ajan passiivisen katsojan roolissa. Selkounen aikana puolestaan käsität jo nukkuessasi, että kyseessä on uni, ja pelkän sivusta katsomisen sijaan otat unen hallintaasi ja päätät tietoisesti itse, miten tapahtumat etenevät. Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että nähtäessä selkounia, jotka ymmärretään uniksi, voidaan myös paremmin ymmärtää todellisuutta hereillä ollessa. Silloin on helpompi ratkaista tehtäviä, jotka vaativat loogista ajattelua ja kokonaisnäkemystä. Voit harjoitella selkounia palauttamalla mieleesi mahdollisimman paljon unen yksityiskohtia, kun heräät, sekä sanomalla itsellesi ennen nukahtamista, että haluat muistaa unesi.

Pitkä lepo, paljon unia

Unet ovat hyödyllisiä, joten niitä kannattaa nähdä mahdollisimman paljon. Unennäkövaihe on sitä suurempi osuus koko unesta, mitä pidemmän ajan nukut, ja ensimmäisen kuuden nukutun tunnin jälkeen näet unia noin puolet ajasta. Siksi kannattaa varmistaa itselleen pitkät yöunet. On myös tärkeää välttää unen katkeilua. Alat nähdä unia vasta noin puolentoista tunnin päästä siitä, kun olet nukahtanut, joten jos heräät paljon useammin, et koskaan ehdi nähdä unia.

Hanki taitoja unissasi

Unien näkeminen voi myös vahvistaa taitoa muistaa opittuja liikesarjoja esimerkiksi pianon soitossa, pyörällä ajossa tai tenniksen peluussa. Unien näkemisen aikana niin kutsuttu proseduraalinen muisti vahvistuu, jolloin uudet liikkeet iskostuvat paremmin muistiin ja ne opitaan siten nopeammin. Pidä siis huolta, että nukut vähintään 8 tuntia vuorokaudessa sen jälkeen, kun olet juuri oppinut uusia liikkeitä.

Selvitä unien sisältö

Vaikka tutkijat eivät yleisesti ottaen uskokaan, että unilla on tietty merkitys, tunnettua kuitenkin on, että näet unta asioista, jotka pyörivät mielessäsi. Jos haluat yrittää yhdistää unet johonkin kokemaasi, sinun on muistettava yksi asia: Eniten unia nähdään asioista, jotka ovat tapahtuneet joko edellisenä päivänä tai jo 5 - 7 päivää aiemmin. Ei siis ole kovin todennäköistä, että uneesi ilmestyy toissapäiväisiä tai kahden viikon takaisia kokemuksia.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee