Enemmän iloa unista

Näin saat eniten hyötyä unennäöstä.

Nainen vuoteessa katsoo kelloa

Näin saat unista enemmän irti

Herää kesken unennäön

Tunnet olosi levänneimmäksi, jos heräät kesken vaihetta, jolloin näet unia, koska silloin aivoaallot muistuttavat eniten valvetilaa. Lisäksi sinun on tällöin helpompi muistaa, millaista unta näit. Unisykli kestää 90 minuuttia, ja näet unia 20 prosenttia ajasta syklin lopulla. Jotta olisit mahdollisimman virkeä aamulla, sinun tulisi herätä unisyklin viimeisten 18 minuutin aikana. On myös ihanteellisinta nukkua tietty määrä 90 minuutin syklejä, esimerkiksi 7,5 tuntia, johon mahtuu tasan viisi unisykliä. Jos herätyskello sen sijaan soi keskellä syvää unta, on vaikea nousta.### Opi näkemään selkounia

Selkounet ovat unia, joita tiedostat näkeväsi unen aikana. Voit ohjailla niiden tapahtumia itse. Yleensä et tiedosta uneksivasi, ennen kuin heräät, ja unen aikana pysyt koko ajan passiivisen katsojan roolissa. Selkounen aikana puolestaan käsität jo nukkuessasi, että kyseessä on uni, ja pelkän sivusta katsomisen sijaan otat unen hallintaasi ja päätät tietoisesti itse, miten tapahtumat etenevät. Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että nähtäessä selkounia, jotka ymmärretään uniksi, voidaan myös paremmin ymmärtää todellisuutta hereillä ollessa. Silloin on helpompi ratkaista tehtäviä, jotka vaativat loogista ajattelua ja kokonaisnäkemystä. Voit harjoitella selkounia palauttamalla mieleesi mahdollisimman paljon unen yksityiskohtia, kun heräät, sekä sanomalla itsellesi ennen nukahtamista, että haluat muistaa unesi.

Pitkä lepo, paljon unia

Unet ovat hyödyllisiä, joten niitä kannattaa nähdä mahdollisimman paljon. Unennäkövaihe on sitä suurempi osuus koko unesta, mitä pidemmän ajan nukut, ja ensimmäisen kuuden nukutun tunnin jälkeen näet unia noin puolet ajasta. Siksi kannattaa varmistaa itselleen pitkät yöunet. On myös tärkeää välttää unen katkeilua. Alat nähdä unia vasta noin puolentoista tunnin päästä siitä, kun olet nukahtanut, joten jos heräät paljon useammin, et koskaan ehdi nähdä unia. ### Hanki taitoja unissasi

Unien näkeminen voi myös vahvistaa taitoa muistaa opittuja liikesarjoja esimerkiksi pianon soitossa, pyörällä ajossa tai tenniksen peluussa. Unien näkemisen aikana niin kutsuttu proseduraalinen muisti vahvistuu, jolloin uudet liikkeet iskostuvat paremmin muistiin ja ne opitaan siten nopeammin. Pidä siis huolta, että nukut vähintään 8 tuntia vuorokaudessa sen jälkeen, kun olet juuri oppinut uusia liikkeitä.### Selvitä unien sisältö

Vaikka tutkijat eivät yleisesti ottaen uskokaan, että unilla on tietty merkitys, tunnettua kuitenkin on, että näet unta asioista, jotka pyörivät mielessäsi. Jos haluat yrittää yhdistää unet johonkin kokemaasi, sinun on muistettava yksi asia: Eniten unia nähdään asioista, jotka ovat tapahtuneet joko edellisenä päivänä tai jo 5 - 7 päivää aiemmin. Ei siis ole kovin todennäköistä, että uneesi ilmestyy toissapäiväisiä tai kahden viikon takaisia kokemuksia.

Tämän hetken suosituimmat
Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Ravitsemusneuvoja

Sopiiko kaurapuuro illalliseksi?

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Terveelliset välipalat

Taltuta makeanhimo näillä

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Lisää aiheesta: Uni
Uni

Kuorsaus – miten kuorsaamisesta voi päästä eroon

Uni

Sotkevatko päivätorkut yöunen?

Uni

Sopisiko painopeitto sinulle?

Uni

Vaivaako unenpuute – liikuntatottumukset vaikuttavat uneen

Uni

Onko kellojen siirtely elimistölle haitaksi?

Uni

Saako unissakävelijän herättää?

Uni

Valeriaana rauhoittaa tutkitusti

Uni

Ohjeillamme luot optimaaliset olosuhteet nukkumiseen

Uni

Näin uni vaikuttaa painoon

Uni

14 neuvoa, kuinka saada unta kuumuudessa

Uni

TESTI: Vietkö itse itseltäsi unet?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun