10 merkkiä siitä, että olet illanvirkku

Heräätkö aikaisiin aamuihin unenpöpperöisenä ja painelet torkkukytkintä aina viimeiseen asti? Olet luultavasti illanvirkku. Katso, mistä muista seikoista tunnistaa iltakukkujan.

Väsynyt pariskunta pistää herätyskellon kiinni

10 merkkiä siitä, että olet illanvirkku

  1. Käytät torkkukytkintä aamuisin useamman kerran.
  2. Olet aktiivisimmillasi noin klo 17.30. Mielialasi kohoaa selvästi päivän mittaan, aamukahdeksasta kohti iltakymmentä.
  3. Ruumiinlämpösi on korkeimmillaan klo 20.
  4. Nukkumaanmenoaikasi vaihtelevat, valvot myöhempään viikonloppuisin ja lomalla.
  5. Saat vähemmän unta kuin tarvitset, ja olet väsynyt, kun heräät.
  6. Otat mielelläsi päiväunet, ja nukahdat melko helposti päiväsaikaan.
  7. Päivällinen on suosikkiateriasi.
  8. Treenaat mieluiten iltaisin.
  9. Unesi on syvimmillään noin klo 6 aamulla.
  10. Vuorotyö on sinulle luontevaa.

Onko illanvirkkuudesta haittaa?

On terveydelle haitaksi valvoa myöhään iltaisin. Yökukkujat sairastuvat todennäköisemmin ahdistuneisuushäiriöön, sydän- ja verisuonitauteihin ja masennukseen. Sitäpaitsi illanvirkut ansaitsevat tutkitusti jopa 15 prosenttia vähemmän kuin aamuvirkut. Ilmeisesti aamuvirkkujen suorituskyky on heidän päivärytminsä vuoksi parhaimmillaan työaikana, kun taas illanvirkut ovat tehokkaimmillaan vasta illalla, kun työpäivä on jo ohi.

On siis hyviä syitä koettaa muutta vuorokausirytmiään, jotta sisäinen kello kävisi samaa tahtia muun maailman kanssa.

Haluaisitko vaihtaa rytmiä ja opetella aamuvirkuksi? Lue vinkit täältä:

Asiantuntija: M. Rasmussen, uniasiantuntija

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background