Jos flunssa iskee

Näin lievität flunssaista oloa parhaiten.

  • Lepää mahdollisimman paljon, äläkä rasita elimistöäsi suotta. Immuunipuolustuksesi keskittyy flunssaa sairastaessasi viruksen nujertamiseen. Jos sinulla on kuumetta, liikunnan harrastaminen on ehdottomasti kiellettyä.
  • Jos nenäsi vuotaa vuolaasti, voit käyttää apteekista saatavaa antihistamiinia tai nuhalääkettä.
  • Jos nenäsi on kovin tukkoinen, voit käyttää nenäsuihketta tai nenätippoja, joita saa apteekista. Muista, että suihketta saa käyttää vain noin viikon ajan yhtäjaksoisesti, sillä pitkäaikainen käyttö kuivattaa ja ärsyttää limakalvoja.
  • Höyryhengitys voi auttaa tukkoiseen oloon. Voit tehostaa vaikutusta lisäämällä höyryhengitysveteen esierkiksi pari pussia piparminttuteetä.
  • Voit käyttää tarpeen mukaan tulehduskipulääkkeitä alentamaan kuumetta ja helpottamaan oloa.

Tukkoinen nenä ja kipu poskipäiden alueella voivat johtua poskiontelontulehduksesta. Katso, millä muilla tavoin poskiontelontulehdus voi oireilla sekä miten sitä voi hoitaa.

  • Runsas nesteen juonti auttaa irrottamaan limaa hengitysteistä.
  • Helpota hengitystäsi öisin kohottamalla vuoteesi pääpuolta hieman esimerkiksi laittamalla pari puhelinluetteloa sängyn pääpuolen jakojen alle.
  • Kuuma juoma kuten tee tai kuuma mehu auttaa irrottamaan limaa hengitysteistä ja helpottaa kurkun ärsytystä. Myös kurkkupastillit voivat auttaa.
  • Jos olet joutunut pitämään pitkän tauon liikunnassa flunssan takia, muista aloittaa liikunnan harrastaminen rauhallisesti ja vasta kun tunnet olosi täysin terveeksi.

Onko tauti kaatanut vuoteeseen ja epäilet keuhkokuumetta? Kokosimme kysymyksiä ja vastauksia viheliäisestä taudista.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background