Selkäasiantuntija neuvoo

Selkäkivut ovat yhtä tavallisia kuin vilustuminen, mutta moni tietää vähemmän selän hoidosta kuin kurkkukivun lievittämisestä. Kysyimme selkävaivoihin erikoistuneelta fysioterapeutilta, kuinka saisi selkäsäryt kuriin ja selän pysymään kunnossa.

Selkäkipuja

Joka kolmas aikuinen potee alaselkäkipuja.

© iStock

Fysioterapeutin 8 neuvoa selän hyväksi

Mitä pitää tehdä, kun selkä on kipeä? Miten selkävaivoja kannattaa hoitaa? 8 hyvää neuvoa selän hyväksi.

Liike on selällekin paras lääke

Liikunta on koko kehon, myös selän, terveyden perusta. Kun keho liikkuu, selkä aktivoituu solutasolle saakka. Selän hyvinvoinnin kannalta on tärkeintä, että valitaan mieluinen laji, jota tulee harrastettua säännöllisesti, sillä toistuva liikunta on kuin voitelua selän liikkuville osille. Arkiliikunta on selälle aivan yhtä tärkeää kuin määrätietoinen treenauskin, joten kaikki kävelylenkeistä uintiin ja ryhmäliikuntaan on vain plussaa.

Selkäkivun voi usein pysäyttää jo alkuunsa

Selkäkivun merkkeihin kannattaa kiinnittää huomiota heti, jos sellaisia havaitsee, sillä selkäongelmat kehittyvät usein kuin varkain. Ensimmäinen merkki voi olla miltei harmittoman tuntuinen selän jäykkyys. Vähitellen jäykkyyden tunne kehittyy kivuksi, joka kuin huomaamatta voimistuu, kunnes kipu on häiritsevän kova. Kiireen tai stressin vuoksi selkäkivun ensi oireet jäävät helposti huomiotta.

Paikalleen jämähtäminen on pahasta

Selkäkipuisenakin on syytä pyrkiä liikkumaan edes hiukan. Kun selkäkipu iskee, moni kuvittelee, että paikallaanolo olisi parasta lääkettä, ja jää kotiin lepuuttamaan selkäänsä. Makuulle jääminen on kuitenkin selän toipumisen kannalta usein huonoin ratkaisu. Rauhallinen kävely parantaa selän alueen verenkiertoa ja edistää toipumista.

Selkä tottuu rutiineihin

Huomattavat liikuntatottumusten muutokset voivat rasittaa selkää liikaa, etenkin, jos kuormitus on yhtäkkinen ja voimakas. Jokavuotinen klassikko iskee keväisin, kun innokkaimmat viherpeukalot ryhtyvät kääntämään maata ensimmäisten lämpimien päivien innoittamina. Kun selkää rasitetaan kokonaisen viikonlopun ajan tavalla, johon se ei ole tottunut, se kipeytyy varmasti.

LUE MYÖS: Miltä selkäkipu tuntuu?

Magneettikuvausta ei aina tarvita

Magneettikuvauksen päätarkoitus on kartoittaa yleistilanne, sulkea pois mahdolliset vakavat sairaudet, kuten syöpä, sekä paljastaa murtumat tai leikkausta vaativat vammat. Jos selkäkipu ei viittaa tämänkaltaisiin tiloihin, magneettikuva saattaa pikemminkin hämmentää kuin selkiyttää tilannetta.

Nostoasentoihin kannattaa kiinnittää huomiota

Selkä ei ehkä aina kärsi siitä, jos taakkoja nostellaan suorin vartaloin. On kuitenkin viisainta muistaa yleisohje, jonka mukaan nostoissa kannattaa hyödyntää ennen kaikkia reisien ja käsivarsien voimaa, eli kumartumisen sijaan kannattaa pyrkiä pitämään selkä suorana nostaessa. Näin nikamat ja välilevyt puristuvat mahdollisimman vähän yhteen.

Selkä kertoo, mikä asento sopii parhaiten

Jokainen tuntee oman selkänsä parhaiten, ja omat tuntemukset ja liikkumistottumukset ohjaavat yleensä löytämään selän kannalta parhaat, kivuttomimmat ja vähiten kuormittavat asennot ja liikuntamuodot. Selkä onneksi ilmaisee hyvin nopeasti, mikäli jokin liike on sille pahasta, ja näitä tuntemuksia onkin syytä kuulostella tarkasti.

Selkäkipu menee usein nopeasti ohi

Kuten flunssa, myös selkäsärky menee usein nopeasti ohi. Selän alueen kipu on usein laadultaan harmitonta, väliaikaista lihasperäistä kipua, ja vaikka tuntemus olisi hetkellisesti ikävä, sen vuoksi ei useinkaan tarvitse muuttaa radikaalisti esimerkiksi liikuntatottumuksia.

Juttu on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 8/2019.

Tämän hetken suosituimmat
Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Terveellinen ruokavalio

Näin muunnat grammat desilitroiksi

Lisää aiheesta: Ennaltaehkäisy
Ennaltaehkäisy

Mistä vatsakipu johtuu?

Ennaltaehkäisy

Perinnölliset sairaudet: 5 harkittavaa ennen testiä

Ennaltaehkäisy

Näin hoidat hampaitasi hyvin koko elämäsi

Ennaltaehkäisy

51-vuotiaalla Birgitalla on MS-tauti: Kaikella tekemisellä on hintansa

Ennaltaehkäisy

MS-tauti – 7 tyypillistä ensioiretta

Ennaltaehkäisy

Paras tapa jolla saa kynsisienen pois

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Ennaltaehkäisy

Vaivaisenluut – lievitystä kipuun

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky vahvaksi – 5 hyvää neuvoa

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky – mikä se on ja miten se toimii?

Ennaltaehkäisy

Miksi päänahka kutiaa?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun