Selkäkipuja

Joka kolmas aikuinen potee alaselkäkipuja.

© iStock

Selkäasiantuntija neuvoo

Selkäkivut ovat yhtä tavallisia kuin vilustuminen, mutta moni tietää vähemmän selän hoidosta kuin kurkkukivun lievittämisestä. Kysyimme selkävaivoihin erikoistuneelta fysioterapeutilta, kuinka saisi selkäsäryt kuriin ja selän pysymään kunnossa.

torstai 1. elokuuta 2019 teksti Tine Sandorf

Fysioterapeutin 8 neuvoa selän hyväksi

Mitä pitää tehdä, kun selkä on kipeä? Miten selkävaivoja kannattaa hoitaa? 8 hyvää neuvoa selän hyväksi.

Asiantuntijamme

Selkäklinikalla työskentelevä fysioterapeutti Mathias Holmquist on jo kymmenen vuoden ajan hoitanut selkävaivoja.

Liike on selällekin paras lääke

Liikunta on koko kehon, myös selän, terveyden perusta. Kun keho liikkuu, selkä aktivoituu solutasolle saakka. Selän hyvinvoinnin kannalta on tärkeintä, että valitaan mieluinen laji, jota tulee harrastettua säännöllisesti, sillä toistuva liikunta on kuin voitelua selän liikkuville osille. Arkiliikunta on selälle aivan yhtä tärkeää kuin määrätietoinen treenauskin, joten kaikki kävelylenkeistä uintiin ja ryhmäliikuntaan on vain plussaa.

Selkäkivun voi usein pysäyttää jo alkuunsa

Selkäkivun merkkeihin kannattaa kiinnittää huomiota heti, jos sellaisia havaitsee, sillä selkäongelmat kehittyvät usein kuin varkain. Ensimmäinen merkki voi olla miltei harmittoman tuntuinen selän jäykkyys. Vähitellen jäykkyyden tunne kehittyy kivuksi, joka kuin huomaamatta voimistuu, kunnes kipu on häiritsevän kova. Kiireen tai stressin vuoksi selkäkivun ensi oireet jäävät helposti huomiotta.

Paikalleen jämähtäminen on pahasta

Selkäkipuisenakin on syytä pyrkiä liikkumaan edes hiukan. Kun selkäkipu iskee, moni kuvittelee, että paikallaanolo olisi parasta lääkettä, ja jää kotiin lepuuttamaan selkäänsä. Makuulle jääminen on kuitenkin selän toipumisen kannalta usein huonoin ratkaisu. Rauhallinen kävely parantaa selän alueen verenkiertoa ja edistää toipumista.

Selkä tottuu rutiineihin

Huomattavat liikuntatottumusten muutokset voivat rasittaa selkää liikaa, etenkin, jos kuormitus on yhtäkkinen ja voimakas. Jokavuotinen klassikko iskee keväisin, kun innokkaimmat viherpeukalot ryhtyvät kääntämään maata ensimmäisten lämpimien päivien innoittamina. Kun selkää rasitetaan kokonaisen viikonlopun ajan tavalla, johon se ei ole tottunut, se kipeytyy varmasti.

Magneettikuvausta ei aina tarvita

Magneettikuvauksen päätarkoitus on kartoittaa yleistilanne, sulkea pois mahdolliset vakavat sairaudet, kuten syöpä, sekä paljastaa murtumat tai leikkausta vaativat vammat. Jos selkäkipu ei viittaa tämänkaltaisiin tiloihin, magneettikuva saattaa pikemminkin hämmentää kuin selkiyttää tilannetta.

Nostoasentoihin kannattaa kiinnittää huomiota

Selkä ei ehkä aina kärsi siitä, jos taakkoja nostellaan suorin vartaloin. On kuitenkin viisainta muistaa yleisohje, jonka mukaan nostoissa kannattaa hyödyntää ennen kaikkia reisien ja käsivarsien voimaa, eli kumartumisen sijaan kannattaa pyrkiä pitämään selkä suorana nostaessa. Näin nikamat ja välilevyt puristuvat mahdollisimman vähän yhteen.

Selkä kertoo, mikä asento sopii parhaiten

Jokainen tuntee oman selkänsä parhaiten, ja omat tuntemukset ja liikkumistottumukset ohjaavat yleensä löytämään selän kannalta parhaat, kivuttomimmat ja vähiten kuormittavat asennot ja liikuntamuodot. Selkä onneksi ilmaisee hyvin nopeasti, mikäli jokin liike on sille pahasta, ja näitä tuntemuksia onkin syytä kuulostella tarkasti.

Selkäkipu menee usein nopeasti ohi

Kuten flunssa, myös selkäsärky menee usein nopeasti ohi. Selän alueen kipu on usein laadultaan harmitonta, väliaikaista lihasperäistä kipua, ja vaikka tuntemus olisi hetkellisesti ikävä, sen vuoksi ei useinkaan tarvitse muuttaa radikaalisti esimerkiksi liikuntatottumuksia.

KUN SELKÄÄN SATTUU

LOPETA

Jos jotain tehdessäsi selkäkipu vain yltyy. Jos kipu tuntuu vielä useita tunteja lopettamisen jälkeen, vältä kyseistä toimintaa, kunnes selkä on taas kunnossa.

JATKA VAROVASTI

Jos selkä tuntuu jäykältä tai tunnet vähäistä kipua. Jos kipu hellittää 20 minuutissa lopettamisen jälkeen, ei toiminnasta ole syytä luopua kokonaan, mutta aloita seuraavalla kerralla varovasti.

JATKA

Jos tekeminen ei aiheuta kipua tai tunnet kipua vain aluksi. Liike on selälle hyväksi, jos kipu katoaa tehdessä tai jos sen jälkeen on vähemmän kipuja kuin sitä ennen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee