Pienikin liike voi parantaa verenkiertoa istuessa

Vieruskaverin jalkojen nytkyttely voi koetella hermoja, mutta hänellä voi olla siihen hyvä syy.

Nainen istuu tietokoneen ääressä ja juo kahvia

Jos sähköpöytää ei ole käytössä, kokeile tätä niksiä.

© iStock

Oletko koskaan laskenut, montako tuntia päivästä vietät istuen – aamupalalla, työpaikalla, illalla tv:n edessä?

Kenellekään ei varmaankaan tule yllätyksenä, että tuntikausien paikallaan istuminen ei ole hyväksi kunnolle eikä ylipäänsä hyvinvoinnille.

Istumatyöläisille on kuitenkin hyviä uutisia: pieni jalkojen nytkyttely – esimerkiksi kantapäiden nopea nostelu varpaat lattiaa vasten – istumisen lomassa voi parantaa verenkiertoa merkittävästikin.

Nosta peppu penkistä aina, kun voit – tai ainakin kantapäät lattiasta

Missourin yliopiston tutkijat ovat todenneet, että jalkojen hytkyttely paitsi paransi verenkiertoa jaloissa, myös muualla elimistössä.

– Istumisen lomassa kannattaa nousta seisomaan tai pitää kävelytaukoja mahdollisimman usein. Silloin kun tämä ei ole mahdollista, tässä on hyvä vaihtoehto. Mikä tahansa liikkuminen on parempi kuin täysi liikkumattomuus, toteaa tutkimusta johtanut professori Jaume Padilla.

Jalkoja hytkyttelemällä voi myös parantaa verenkiertoa pitkillä lentomatkoilla – vierustoverin hermojen ehdoilla toki.

Tutkimuksessa mitattiin 11 koehenkilön jalkojen verenkiertoa ennen kolme tunnin yhtäjaksoista istumista ja sen jälkeen. Nytkytelleessä jalassa verenkierto oli merkittävästi parempi istumisen jälkeen kuin paikallaan olleessa jalassa.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background