4 asiaa, jotka tulee pestyä aivan liian harvoin

Astiapyyhkeet, kylpypyyhkeet, petivaatteet... vain muutamat mainitaksemme. Nämä ovat bakteereille niin mieluisia pesimäpaikkoja, että niitä kannattaa vaihtaa säännöllisesti.

Nainen pesee vaatteita uupuneena

1. Astiapyyhkeet

Vaihtoon: joka toinen päivä

Mitä kovemmassa käytössä ja mitä useampi käyttäjä, sitä tiheämmin astiapyyhe kannattaa vaihtaa puhtaaseen - jopa joka toinen päivä. Muuten saatat hieroa bakteereita kuivaamiisi astioihin. Jos astiapyyhe on kostetuksissa ruuan kanssa, se kannattaa nakata pesuun heti käytön jälkeen.

2. Rintaliivit

Vaihtoon: joka kolmas päivä

Rintaliivejä tulee usein käytettyä yhteen soittoon montakin päivää. Ne kuitenkin kannattaisi vaihtaa jo kolmen tai neljän päivän käytön jälkeen, sillä ihoa vasten ne hikistyvät väistämättä pitkin päivää - sitä enemmän, mitä vauhdikkaampia päiväsi ovat.

LUE MYÖS: Käsien pesu vai käsidesi – kumpi on parempi?

3. Petivaatteet

Vaihtoon: joka kolmas viikko

Jos haluat nukkua puhtaissa, raikkaissa lakanoissa, vaihta petivaatteet parin viikon välein - tai useamminkin. Jos haluat ympäristö- tai muista syistä välttää liikaa pesemistä, väliä voi venyttää neljään viikkoon, mutta mieluiten ei tätä pidempään. Tyynyliinan voi vaihtaa useamminkin, se yleensä hikistyy ja nuhjaantuu nopeimmin.

Jos yöhikoilu vaivaa, kannattaa syy selvittää ja kokeilla myös kotikonsteja hikoilun lievittämiseen.

4. Käsipyyhkeet

Vaihtoon: joka kolmas päivä

Jatkuvassa käytössä olevat käsipyyhkeet jakylpypyyhkeet kannattaa pestä usein, sillä ne ovat kosteina mainio kasvualusta bakteereille, joita myös siirtyy niihin joka käsienkuivauksella.

Muistathan muuten pestä myös treeneissä käyttämäsi juomapullon riittävän usein? Lue täältä, miten usein treenipullo kannattaa pestä - ja miten.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background