Teessä saattaa piillä kenialaisjuoksijoiden salaisuus

Haluatko parantaa juoksuvauhtiasi ja tehostaa palautumistasi? Hörppää kuppi teetä!

juoksu, treeni, palautuminen

Treenin jälkeen palauttava juoma on paikoillaan.

© iStock

Kunnon mukillinen teetä maidolla ja sokerilla voi auttaa parantamaan sekä juoksijan vauhtia että kestävyyttä.

Juoma ei välttämättä kuulosta erityisen terveelliseltä, mutta se sisältää itse asiassa juuri niitä ravintoaineita, joita elimistö kaipaa sekä ennen juoksulenkkiä että sen jälkeen. Maidon proteiinit tukevat lihasten palautumista, maidon ja sokerin hiilihydraatit täyttävät treenissä huvenneita energiavarastoja, ja teen antioksidantit auttavat torjumaan tulehdusta ja tukevat näin myös palautumista. Lisäksi juomasta saadaan tietysti nestettä, jota treenissä tarvitaan nestehukan ja siitä johtuvan väsymyksen torjumiseksi.

Maidolla ja sokerilla maustettu tee on suosittu juoma Keniassa ja muualla Afrikassa – kenties juuri se on yksi pieni osatekijä maanosan huippujuoksijoiden saavutusten takana.

Teejuoma treenaajalle

2 dl vahvaa teetä

½-1 dl maitoa

1 tl sokeria

Nauti tee esimerkiksi aamulenkin jälkeen aamiaisella tai välipalajuomana iltapäivä- tai iltalenkin jälkeen.

Muita hyviä treenijuomia

Punajuurimehu: 1 kuorittu punajuuri, 1 omena, 1 kuorittu appelsiini sekä raastettua inkivääriä maun mukaan.

Omenavissy: 1 osa vissyä, 1 osa omenamehua sekä ripaus suolaa.