Terveelliset vadelmat

Vadelmissa on runsaasti ravintokuitua, joka täyttää hyvin ja pitää pitkään kylläisenä, ja paljon antioksidantteja.

Ahmimme litratolkulla ranskalaisia vadelmia ja iloitsemme siitä, että marjat ovat superterveellisiä. Kissanhännänveto marjojen antioksidanttien hyödyllisyydestä jatkuu ravitsemustieteilijöiden kesken, mutta parasta mahdollista ravintokuitua niissä ainakin on.

Vadelmat ovat uskomattoman terveellisiä. Vadelmissa on runsaasti antioksidantteja, jotka auttavat elimistöä torjumaan vapaiden happiradikaalien aiheuttamia vaurioita ja vahvistavat immuunivastetta. Vadelmia voi syödä joka päivä vaikka useammallakin aterialla.

Vadelmat tekevät elimistölle hyvää monella tavalla: vadelmissa on niin paljon antioksidatiivisia antosyaaneja, että ne kuuluvat terveyttä edistävien ruoka-aineiden kärkikaartiin.

Antosyaanien lisäksi vadelmissa on immuunivastetta vahvistavaa C-vitamiinia niin paljon, että 5 dl (250 g) vadelmia riittää kattamaan päivän C-vitamiinin tarpeen.

Vadelmat täyttävät hyvin, koska niissä on paljon hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, jotka myös pitävät nälän pitkään loitolla. Kylläisyyden tunnetta lisää runsas kuitupitoisuus, joka samalla edistää ruuansulatusta. Vadelmat kuuluvat kaikkein kuitupitoisimpiin marjoihin. 2 dl (100 g) vadelmia tyydyttää viidenneksen päivän kuiduntarpeesta.

Koska vadelmissa ei ole rasvaa eikä proteiinia, niiden energiasisältö on pieni. Vadelmia voi syödä huoletta tarvitsematta pelätä kilojen karttumista.

Lue lisää täältä

Tämän hetken suosituimmat
Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Terveellinen ruokavalio

4 mainiota syytä syödä suklaata

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 1

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Lisää aiheesta: Superfood
Superfood

Etkö saa granaatiomenasta siemeniä siististi irti? Neuvoillamme se onnistuu!

Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Superfood

Kaikki, mitä olet aina halunnut tietää täysjyvästä

Superfood

Maa-artisokka – perunan maukas kilpailija

Superfood

Mango – kuinka terveellinen eksoottinen hedelmä on?

Superfood

Käytä linssejä lihan tilalla – asiaa, vinkkejä ja reseptejä

Superfood

Suippokaali on helppokäyttöinen uusi tuttavuus

Superfood

Chili: Vahvaa makua keittiöön

Superfood

Tykkäätkö tonnikalasta?

Superfood

Ovatko säilyketomaatitkin terveellisiä

Superfood

Mustikka on parasta!

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun