Pitäisikö pastaa, riisiä ja leipää välttää?

Lue ravitsemusasiantuntijan vastaus.

Kysymys

Pitäisikö pastaa, riisiä ja leipää välttää, koska niissä on paljon hiilihydraatteja?

Vastaus

Ihmisen elimistö tarvitsee hiilihydraatteja toimiakseen. Kannattaa siis syödä esimerkiksi perunaa, pastaa, riisiä tai leipää päivittäin. Hiilihydraattien nauttiminen ei suinkaan merkitse väistämätöntä lihomista. Hiilihydraatteja voi syödä myös järkevästi. Täytyy vain valita täysjyvätuotteita, kuten ruisleipää, täysjyväleipää, kaurahiutaleita, tummaa riisiä ja täysjyväpastaa, valkoisen leivän, riisin ja pastan sijaan.

Täysjyvätuotteet sisältävät huomattavasti enemmän ravintokuituja, vitamiineja, kivennäisaineita ja makua kuin pitkälle jalostetut.

Valitse tarkkaan

Kun haluaa syödä hiilihydraatteja terveellisesti, on valittava huolella, mitä hiilihydraattien kanssa syö. Muuten annoksesta tulee helposti kovin kaloripitoinen.

Kannattaa harkita tarkkaan, mitä nauttii pastan, perunoiden, riisin ja leivän kanssa. Pelkät hiilihydraatit eivät ratkaise ruuan energiasisältöä. Kastike ja päällykset ovat helposti hiilihydraatteja kaloripitoisempia.

Täysjyvää ruuansulatuksen hyväksi

Viljatuotteet ovat tärkein ravintokuitujen lähde. Kuidut pitävät ruuansulatuksen käynnissä ja edistävät kylläisyyttä, jolloin kiusaus ahmimiseen pienenee.

Ravintokuidut ovat eräänlaisia hiilihydraatteja, mutta ne eivät pilkkoudu maha-suolikanavassa. Kuidut kulkeutuvat ruuansulatuksen läpi melko ehjinä, joten suotuisia aineita imeytyy pitkin matkaa. Täyttävyyden lisäksi kuiduilla on muitakin hyviä ominaisuuksia. Ne vähentävät syövän sekä sydän- ja verisuonitautien riskiä sekä ehkäisevät ummetusta.

LUE MYÖS: Peruna – faktat kuntoon käytetyimmästä kasviksesta.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background