Sähäkkää sapuskaa chilistä

Chili on kevyttä ravintoa, ja riittävän chilimäärän nauttiminen voi myös tehostaa energiankulutusta.

Erivärisiä chilejä valkoisella taustalla.

Pökköä pesään chilillä

Vähäkalorinen chili vilkastuttaa aineenvaihduntaa niin, että energiansaanti kääntyy melkein negatiiviseksi. Chilin sisältämä polttava kapsaisiini ärsyttää elimistöä ja lisää sen lämmöntuotantoa, eikä energian käyttö ole koskaan ilmaista. Keho joutuu kuluttamaan kaloreja ensin lämmöntuotantoon, sitten viilentävän hikoilun käynnistämiseen.

Paljonko chiliä kannattaa syödä

Jotta chilin energiaa kuluttavasta vaikutuksesta pääsisi hyötymään, on aterian oltava todella tulinen. Parhaassa tapauksessa lepoaineenvaihdunta lisääntyy hetkeksi jopa 25 %. Vaikutus laantuu tosin nopeasti, ja tulisen aterian energiaa kuluttava vaikutus jää 20—25 kilokaloriin

Kokeile myös: Cayennenpippuria, inkivääriä ja sinapinsiemeniä. Nämäkin mausteet kiihdyttävät aineenvaihduntaa chilin tavoin. Vaikutus on lyhytaikainen, joten mausteita kannattaa opetella lisäämään päivän joka aterialle.