Paranna uintitekniikkaasi

Kun tekniikka on kunnossa, motivaatiokin kasvaa.

Hengitä rytmikkäästi

Uidessa on tärkeää hengittää rytmikkäästi, mikä tarkoittaa sitä, että hengität sekä sisään että ulos ilman katkoksia silloinkin, kun kasvot ovat vedessä. Hengitä ulos, kun kasvosi ovat vedessä pinnan alla.

  • Vapaauinti
    Vapaauinnissa sisään hengittäminen on helpointa sivulta kainalon alta. Hengitä ulos silloin, kun kasvot ovat veden alla suoraan eteenpäin. Hengitä sisään suun kautta pinnalla ja ulos nenän kautta veden alla, niin et niele vettä eikä sitä mene keuhkoihin. Hengitä joka toisella käsivedolla sisään joko oikean tai vasemman käden alta. Älä pidätä hengitystä.

  • Rintauinti
    Älä yritä pitää kasvoja pinnan yläpuolella, vaan anna niiden painua uloshengityksen aikana veteen. Hengitä sisään, kun tuot kädet yhteen rinnan edessä ja nostat leukaa. Kun suoristat kädet rinnan eteen, laske kasvot veteen vedon aikana ja hengitä ulos.

  • Perhosuinti
    Perhosuinnissa hengitetään joka toisella vedolla. Nosta pää vedenpinnan yläpuolelle ja hengitä sisään samalla, kun nostat käsiä ja viet ne vedenpinnan yläpuolella vartalon eteen. Uloshengitys tapahtuu seuraavalla vedolla, jolloin kasvot pysyvät vedenpinnan alla.

Riippumatta siitä, mitä uintityyliä käytät, käsivedot rytmittävät hengitystä. Hengitä rytmikkäästi äläkä pidätä hengitystä.

  • Rytmillä paras vauhti vedessä Uinti on tekniikkalaji. Jos uintitekniikka on huono, eteneminen on hidasta, vaikka uimari käyttää paljon energiaa. Hidas ja raskaalta tuntuva uinti heikentää myös motivaatiota.

Vaikka ajatus tekniikkaharjoituksista tuntuu tylsältä, ne tuovat vaihtelua harjoitteluun ja samalla uintitekniikka paranee. Sen sijaan, että yrittää parantaa kaikkia osa-alueita kerralla, kannattaa keskittyä kolmeen seikkaan:

  • Hyvä asento vedessä
    Mieti, millaisessa asennossa uit. Jos tuntuu, ettet pääse vedessä eteenpäin, se johtuu usein siitä, että uintiasentosi on väärä. Silloin vartalo toimii vastuksena ja estää tehokkaan etenemisen. Yritä tarjota vedelle mahdollisimman pieni vastus varmistamalla, että vartalosi on veden pinnan suuntaisesti.

  • Ota vedestä hyvä "ote"
    Uinnissa liikutaan pääasiassa käsivedoilla. Kun liikutat käsiä vedessä, kuvittele, että otat käsillä vedestä otteen ja painat ja vedät itseäsi eteenpäin. Keskity huolellisesti jokaiseen käsivetoon ja tee veto vasta, kun sinulla on vedestä hyvä ote.

  • Löydä paras rytmi
    Ehkä et ole kuin kala vedessä. Saatat käyttää paljon voimia siihen, että jännität lihaksia, joita et kuitenkaan tarvitse uidessasi. Yritä löytää hyvä rytmi, jotta voit uida rennosti. Jos jännität lihaksiasi, käytät runsaasti energiaa pääsemättä kuitenkaan kunnolla eteenpäin.

Hyvinvointia koko kesäksi KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Juostessa kuunneltava juoksuohjelma
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

Juuri nyt voit saada KUNTO PLUSsan kaikki palvelut käyttöösi koko kesäksi vain 8,95 eurolla!

TARJOUS: 3 kk 8,95 €


Newsletter background