© iStock

Satulasta suivaantunut peppu

Pyöräilyn rivakka aloittaminen voi saada takamuksen todella kipeäksi. Näin ehkäiset kipeytymisen.

perjantai 8. toukokuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Lievitystä tuskaan


Jos takamus on niin hellänä, että et voi edes unta nähdä pyöräilystä, on vain yksi keino: Anna takamuksen levätä rauhassa, ja hemmottele sitä hiukan esimerkiksi kipugeelillä tai hierontaöljyllä ja istumalla tyynyllä.

Seuraavan kerran, kun aiot pyöräillä pitkään, voit ehkäistä takamuksen kipeytymistä näin:

8 vinkkiä

  • Säädä satula. Sopivat säädöt ovat yksilöllisiä, joten kokeile. Useimmille sopii vaakasuoraan asennettu satula. Satulan pitää olla sellaisella korkeudella, että polvi ei ole aivan suoraksi ojennettuna, kun poljin on ala-asennossa.
  • Nouse polkimille aika ajoin, niin peppu saa vähän taukoa.
  • Käytä pelkkiä pyöräilyhousuja ilman alushousuja. Näin vältät hankaumia.
  • Vaihda asentoa, mutta pidä huolta, että istut kuitenkin hyvin.
  • Rasvaa peppu vaseliinilla tai rasvaisella voiteella herkimmin ärtyvistä paikoista, niin takapuolen ja satulan välinen hankaus vähenee.
  • Pese pyöräilyhousut ennen seuraavaa pyöräilyä. Muuten bakteerit saattavat päästä aiemmin syntyneisiin hankaumiiin.
  • Hanki geelisatula tai geelityynylliset pyöräilyhousut.
  • Ota rauhallisesti. Jos olet aloittelija tai olet pitänyt pitkän tauon, aloita lyhyillä lenkeillä, ja pidennä matkaa vähitellen. Kun lihakset saavat harjoitusta, peppukaan ei enää kipeydy niin.

LUE MYÖS: Sähköpyörä innostaa pyöräilemään

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee