Ota haltuun maastopyöräilyn tasapainoniksit
Maastopyöräily haastaa tasapainoa toden teolla. Näillä neljällä niksillä pysyt maastopyörälläsi pystyssä millaisessa maastossa tahansa.
Maastopyöräily haastaa tasapainoa toden teolla. Näillä neljällä niksillä pysyt maastopyörälläsi pystyssä millaisessa maastossa tahansa.
Liian täyteen pumpatut renkaat saavat maastopyörän pomppimaan, ja pienempi kosketuspinta myös vähentää pitoa. Renkaassa on hyvä olla ilmaa niin, että kumi joustaa noin 3–4 milliä. Vajailla renkailla polkeminen voi tuntua aluksi omituiselta, mutta huomaat pian, kuinka ne lähes imeytyvät kiinni alustaan ja antavat hyvän pidon liukkaallakin. Renkaissa on liian vähän ilmaa vasta, jos vanteet kolisevat koko ajan.
Alamäkeen ajaessa saattaa pelottaa, että pyörä karkaa käsistä. Varsinkaan märässä metsässä jarruja ei voi käyttää samalla tavalla kuin kuivalla kelillä. Pyörän saa pidettyä parhaiten hallinnassa siirtämällä kehon painoa taakse alamäessä. Työnnä peppu takarenkaan päälle saakka niin, että tunnet näyttäväsi lähinnä paviaanilta. Siirry niin pitkälle taakse, että vatsa on lähestulkoon satulan päällä. Siten saa siirrettyä painoa pois eturenkaalta ja pidettyä pyörän hallinnassa.
Ylöspäin kivutessa täytyy keskittyä ensisijaisesti tasapainoon. Eturenkaalla täytyy olla painoa sen verran, ettei se lipsu sivuille, ja takapyörällä pitää olla painoa niin, ettei se sudi rinteessä. Vasta-alkaja voi siirtää painoa sopivasti eteen pitämällä pepun satulan kärjen kohdalla. Asento on tällöin yleensä jyrkkään nousuun sopiva.
Katsele eteenpäin ja lue reittiä. Älä tuijota koskaan eturengasta. Tee nopeita päätöksiä ja etsi parasta reittiä. Voit ehkä väistää puunjuuren tai lätäkön, jos kierrät puun oikealta eikä vasemmalta. Ennakointi tekee reitistä kuin reitistä helpomman.