11 hyvää syytä harrastaa pilatesta

Pilates on hellävaraista mutta mahtavan tehokasta ja kehittää lihaksia, joita en tiennyt kehossasi olevankaan!

Nainen tekee pilatesharjoitetta

Vahvat keskivartalon tukilihakset eli core on vain yksi pilateksen tuomista hyödyistä.

© iStock

"Ensimmäisen kerran jälkeen tunnet eron, 10 kerran jälkeen huomaat eron ja 30 kerran jälkeen koko kehosi on kuin uudistunut, " Näin lupasi menetelmän kehittäjä Joseph H. Pilates.

Yhdysvaltoihin muutettuaan Joseph H. Pilates avasi kuntokeskuksen samassa rakennuksessa, missä toimi New York City Ballet, ja siitä alkoi pilates-menetelmän voittokulku. Pilateksen nimeen vannovat monet kuuluisat tanssijat, sillä tanssissa tarvitaan lihaskuntoa mutta ei kankeita, suuria lihaksia.

Pilates on myös monien muiden suosikki, ja seuraavassa on listattu 11 hyvää syytä pilateksen suosiolle:

Pilateksen hyödyt

  • Pilates vahvistaa tehokkaasti sekä suuria että pieniä lihaksia, joista tulee sutjakammat, notkeammat ja pidemmät.
  • Pilates vaikuttaa koko kehoon – myös sellaisiin, joiden olemassaolosta et edestiennytkään.
  • Pilates auttaa lihaksia kestämään paremmin kuormitusta myös muussa liikunnassa.
  • Pilates auttaa korjaamaan ja ehkäisemään esimerkiksi huonojen työasentojen aiheuttamia kremppoja ja virheasentoja.
  • Pilates vahvistaa keskivartalon tukilihaksia eli corea: selkää, vatsaa ja lantiota.
  • Pilateksessa keskitytään liikkeisiin, mikä rentouttaa myös henkisesti.
  • Pilates edistää koko kehon verenkiertoa.
  • Pilates sopii kuntoutukseen loukkaantumisen tai leikkauksen jälkeen.
  • Pilates on hellävaraista, minkä vuoksi se sopii kaikille ikään, sukupuoleen ja kuntoon katsomatta.
  • Pilates parantaa ryhtiä ja asentoa.
  • Pilates lisää kehotietoisuutta, jolloin liikkeistä tulee sulavampia ja kehoa osaa käyttää kaikissa tilanteissa tarkoituksenmukaisemmin.
Tämän hetken suosituimmat
Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Ravitsemusneuvoja

Sopiiko kaurapuuro illalliseksi?

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Lisää aiheesta: Pilates
Pilates

Vuosia pois

Pilates

Pilateksen perusperiaatteet

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun