Kuuntele kehoasi, kylmällä kelillä treenaaja

Milloin on liian kylmä juosta?

Pakkaset eivät suinkaan sinänsä ole este lenkkeilylle, mutta pukeutumiseen kannattaa kiinittää ekstrahuomiota.

keskiviikko 28. helmikuuta 2018

Kylmä ilma koettelee hengitysteitä ja keuhkoja: nenän kautta hengitettäessä ilma ehtii yleensä lämmetä ja kostua keuhkoihin, mutta kovilla pakkasilla (noin 10–15 pakkasasteen jälkeen) keuhkoihin pääsee kylmää ja kuivaa ilmaa, joka kuivattaa limakalvoja ja voi saada keuhkoputket supistumaan – etenkin, kun ulkona treenatessa hengästytään ja hengitetään reippaasti suun kautta. Kylmään reagointi on kuitenkin yksilöllistä, joten paras niksi oman pakkasrajan selvittämiseen on kuunnella omaa kehoa ja tunnustella omaa oloa. 

Mukauta vauhtia ja kuormittavuutta sään mukaan: juokse  10–15 pakkasastetta kylmemmällä kelillä rauhallisempia ja tarvittaessa lyhyempiä lenkkejä.

Suosi reittejä, joille tuuli osuu mahdollisamman vähän.

Jätä kovilla pakkasilla rankat intervallitreenit sikseen – kylmä keli tee treenistä kuormittavampaa jo itsessään.

Käytä hämärän aikaan kunnollisia heijastimia.

Vinkit pakkaspäivien lenkeille


  • Kerrospukeutuminen on pop: ihoa vasten kosteutta siirtävää materiaalia, väliin lämmittävä kerros (tai pari) ja päällimmäiseksi tuulta pitävä kuorikerros.

  • Nollaa lähempänä välistä voi jättää yhden kerroksen. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että lenkille lähtiessä saakin tuntua hieman vilpoisalta: jos olo on mukavan lämmin jo liikkeelle lähtiessä, päällä on vaatetta liian lämpimästi, ja matkan varrella tulee kehon lämmetessä todennäköisesti tukalan hikiset paikat.

  • Lämmittele pakkaspäivinä erityisen huolellisesti ennen liikkeelle lähtöä.

  • Pakkasella elimistöstä poistuu tavallista enemmän nestettä, joten muista riittävä nesteensaanti. Kylmä ilma kuormittaa elimistöä ja lihaksi muutenkin tavallista enemmän.

  • Pitäydy kovina pakkaspäivinä rauhallisemmissa lenkeissä ja jätä vauhtihurvittelut lämpimämpiin päiviin – tai juoksumatolle.

  • Mene heti lenkin jälkeen lämpimään suihkuun ja pue lämpimästi ylle – ja venyttele vasta sitten.

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei sada vettä.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tuttuihin tekosyihin, mieti lenkkeilyä hieman uudesta näkökulmasta.

Ensinnäkin: liikkuminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Ulkona liikkuessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä – tärkeintä on, että lähdet liikkeelle.

Toisekseen kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla ja aurinkoisella säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain vääriä varusteita. Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Diadora -juoksutakin, 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä ja 53 euron Diadoran lahjakortin hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee