Kesäaikaan siirtyminen on vaikeinta A-tyypin ihmisille

Aamuvirkuille kellojen siirtäminen tunnilla eteenpäin tuottaa suurinta tuskaa.

Nainen haukottelee tietokoneen ääressä

KESÄAIKA Kesäaikaan siirtyminen ei ole kaikille yhtä helppoa.

© iStock

”Persoonallisuudeltaan A-tyypin ihmisten on kaikkein vaikeinta sopeutua kellojen siirtelyyn”, sanoo uniasiantuntija Mikael Rasmussen. Aamuvirkkujen vuorokausirytmin muuttaminen on häneen mukaansa vaikeampaa kuin yökukkujien.

Tuntia lyhyemmät yöunet vaikuttavat Rasmussenin mukaan A-tyypin ihmisiin enemmän kuin voisi kuvitella. Tämän ihmistyypin kohdalla vaikutus saattaa tuntua useiden päivien tai jopa viikkojen ajan.

”A-tyypin ihmiset saattavat olla huonolla tuulella, ja kellojen siirtämisen kielteiset vaikutukset näkyvät heillä myös muistissa, keskittymiskyvyssä ja yleisessä suoritustasossa.”

Liukuva siirtyminen voi auttaa

Persoonallisuustyypin määrittävät geenit, joten sitä ei voi muuttaa. Sen sijaan kellojen siirtelyyn voi vaikuttaa menemällä varttia aikaisemmin nukkumaan jo neljä-kolme päivää ennen kesäaikaan siirtymistä. Kaksi päivää aiemmin kannattaa mennä nukkumaan puoli tuntia normaalia aikaisemmin ja kellojen siirtämistä edeltävänä iltana 45 minuuttia aikaisemmin.

Pienikin unirytmin muutos voi olla vaikeaa herkkäuniselle A-tyypin persoonallisuudelle, mutta aikaisempaa nukahtamista voi yrittää edesauttaa sulkemalla puhelimet ja tabletit sekä himmentämällä valoja ja tekemällä rentoutusharjoituksia hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.

Mikael Rasmussen neuvoo menemään ulos heti sunnuntai-aamupäivällä kesäaikaan siirtymisen jälkeen. Runsas auringossa oleskelu auttaa elimistöä sopeutumaan uuteen vuorokausirytmiin.

A-tyypin ihmiset ovat terveimpiä

”Voisi melkein sanoa, että kesäaikaan siirtyminen on B-tyypin ihmisten kosto A-tyypin ihmisille”, nauraa Rasmussen. Kaikki muu yhteiskunnassa nimittäin toimii aamuvirkkujen ehdoilla.

Työpäivät kahdeksasta neljään sopivat hyvin A-tyypin persoonallisuuksille, ja siksi A-tyypin ihmiset ovat yleensä terveempiä kuin B-tyypin, jotka saavat usein liian vähän unta ja liian vähän auringonvaloa.

LUE MYÖS: Näin kesäaikaan siirtyminen vaikuttaa ihmiseen

    Tämän hetken suosituimmat
    Hyvinvointi

    Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

    Voimaharjoittelu

    Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

    Painonhallintamotivaatio

    Laihduttajan alkoholivalinnat

    Lihaskuntoliikkeet

    24 kyykkyharjoitetta

    Terveelliset välipalat

    Iskeekö ruuanhimo illalla?

    Energiankulutus

    LASKURI: Kaloritarve

    Ravitsemusneuvoja

    Sopiiko kaurapuuro illalliseksi?

    Lihaskuntoliikkeet

    1. päivä

    Mehut

    Inkiväärishotti tekee hyvää

    1:15 tuntia
    Letut ja lettutaikina

    VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

    295 kcal
    5 minuuttia
    Lisää aiheesta: Uni
    Uni

    Kuorsaus – miten kuorsaamisesta voi päästä eroon

    Uni

    Sotkevatko päivätorkut yöunen?

    Uni

    Sopisiko painopeitto sinulle?

    Uni

    Vaivaako unenpuute – liikuntatottumukset vaikuttavat uneen

    Uni

    Onko kellojen siirtely elimistölle haitaksi?

    Uni

    Saako unissakävelijän herättää?

    Uni

    Valeriaana rauhoittaa tutkitusti

    Uni

    Ohjeillamme luot optimaaliset olosuhteet nukkumiseen

    Uni

    Näin uni vaikuttaa painoon

    Uni

    14 neuvoa, kuinka saada unta kuumuudessa

    Uni

    TESTI: Vietkö itse itseltäsi unet?

    Newsletter background
    KUNTO PLUSsan suositukset
    Superfood

    Katso parhaat punakaalireseptit täältä

    Ennaltaehkäisy

    Miksi saunominen on terveellistä

    Psykologia

    Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

    Kuntoplus

    KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

    Ennaltaehkäisy

    Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

    5 km juoksuohjelmat

    Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

    Litteä vatsa

    Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

    Treeni

    Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

    Psykologia

    Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

    Voimaharjoittelu

    Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun