Treenaamalla rintasyöpäriski alas

Treenaa riski pienemmäksi

Rankka treeni voi alentaa rintasyövän riskiä jopa 27 %.

perjantai 7. lokakuuta 2011

Kanadalainen Calgaryn yliopisto on toteuttanut yhteenvetotutkimuksen 25 vuoden aikana liikunnasta ja rintasyövästä tehdyistä 73 tutkimuksesta. Tulokset osoittavat, että liikkuva elämäntapa antaa suojaa rintasyöpää vastaan.

Runsaimmin liikuntaa harrastavilla naisilla oli keskimäärin 25 % prosenttia alempi riski sairastua rintasyöpään kuin vähiten liikkuvilla.

Liikunnan suojavaikutuksen oletetaan johtuvan siitä, että säännöllinen liikunta pitää hoikkana, vaikuttaa estrogeenitasoon ja insuliiniherkkyyteen.

Liiku enemmän ja tehokkaammin

Liikunnan vaikutusta rintasyöpään on tutkittu lukuisissa tutkimuksissa ja lopputulemana on, että mitä rankempaa liikunta on, sitä paremmin se suojaa, kunhan elimistöä ei rasiteta ylettömästi.

Rankka treeni suojaa paremmin kuin rauhallinen liikunta. Syke pitäisi saada ylös, mutta myös liikuntaan käytetyllä ajalla on merkitystä.

Liikuntaan käytetty aika

Riskiä on verrattu liikuntaa harrastamattomiin naisiin.

  • 2 - 3 h/viikko 7 % alempi rintasyöpäriski.
  • 6 - 7 h/viikko: 27 % alempi rintasyöpäriski.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee