Näin valmistaudut lääkärin vastaanottoon
Kun lääkärille vihdoin pääsee, saakin reseptin sijasta kuulla, että tilannetta pitää vielä seurata. Ja heti, kun vastaanottohuoneen ovi sulkeutuu, mieleen muistuvat kaikki ne asiat, mistä piti vielä kysyä. Asiantuntijalääkärimme kertoo, miten käynnistä saa eniten irti ja mitä siltä voi odottaa.
Asiantuntija
LT Birgitte Møller on työskennellyt vuodesta 2002 lääkärinä lääkäriasemalla.
3 asiaa, jotka kannattaa selvittää itselleen ja lääkärille
- Minkä syyn vuoksi olet varannut ajan?
- Mikä oireissasi huolestuttaa eniten?
- Mitä odotat lääkärin vastaanotolta?
10 vinkkiä, jotka tekevät lääkärikäynnistä tehokkaamman
Valmistautuminen kannattaa
Lääkärissä käyntiin on hyvä valmistautua ennalta riippumatta siitä onko syynä flunssa, sukupuolitauti vai lasten täit. Etukäteen kannattaa kirjata ylös oireensa ja varsinkin se, milloin ne ovat alkaneet ja tuntuuko jokin pahentavan niitä, ja onko sinulla aikaisemmin ollut samanlaisia oireita. Oireiden tarkistaminen www.kaypahoito.fi-sivustosta voi auttaa lääkäriä pääsemään nopeammin jyvälle siitä, mistä vaivassa on kyse.
Pyri tulemaan ajoissa paikalle
Vastaanotolle kannattaa tulla ajoissa – myöhässä saapunut potilas myöhästyttää seuraavienkin pääsyä lääkärille. Jos lääkäri on itse myöhässä, syitä voi olla monia, tyypillisimpänä se, että edellisen potilaan vaiva on vaatinut arvioitua pidempää selvittämistä tai vataanotolle on tullut hätätapaus.
Lääkäri on potilasta varten
Se, mikä on potilaalle tärkeää, on tärkeää myös lääkärille – mikään vaiva ja huoli ei siis ole liian vähäpätöinen tutkittavaksi! Lääkärin tehtävä on selvittää, mistä vaivassa on kyse, ja miten sitä aletaan hoitaa – oli kyseessä sitten vakava sairaus tai itsestään ohimenevä, harmiton tila.
25 THL:n mukaan vuonna 2017 Suomessa tehtiin 25 miljoonaa terveyskeskuskäyntiä, joista 6,6 miljoonaa oli lääkärikäyntejä.
Tärkeintä on luottamus
Potilaan tulee voida luottaa lääkärin asiantuntemukseen ja arvioon ja siihen, että jos kyseessä todella on vakava sairaus, se myös saadaan selville. Potilaan ja lääkärin välinen luottamus onkin kaiken perusta, ja potilaan tulee voida uskaltaa ilmaista, jos hän on tyytymätön. Usein jo tällainen keskustelu itsessään puhdistaa ilmaa ja lisää luottamusta. Jos avoimuus ei auta, on täysin sopivaa vaihtaa lääkäriä.
Nopea diagnoosi ei tarkoita hutiloitua diagnoosia
Jos diagnoosi vaikuttaa tulevan kuin apteekin hyllyltä, se voi tarkoittaa sitä, että lääkäri tunnistaa potilaan kertomasta ja tutkimusten perusteella nopeasti, mikä ongelma oireet aiheuttaa. Tyypillisimmät käyntien syyt eivät useinkaan edellytä jatkotutkimuksia, joten nopea diagnoosi ei suinkaan tarkoita lääkärin parasta arvausta.
Kaikesta voi puhua vastaanotolla
Lääkärille voi avautua kaikesta, mikä omassa terveydessä huolettaa – vastaanottoajan rajoissa. Koska kaikkea ei välttämättä ehditä yhdellä käynnillä käsitellä, kannattaa ensisijaisesti keskittyä käynnin tärkeimpään syyhyn, jotta lääkäri ehtii saada vaivasta mahdollisimman kattavan kuvan ja tehdä mahdollisimman monipuolisen tutkimuksen diagnoosin varmistamiseksi. Jos aikaa on vähän, vähemmän kiireelliset asiat voi jättää toiseen kertaan.
Aina annettu aika ei tunnu riittävän
Aikaa varatessa kannattaa varmistaa, montako minuuttia käyntiin oikeasti on käytettävissä. Jos mielessä on paljonkin asioita, joita mielellään haluaisi käydä lääkärin kanssa läpi samalla kerralla, aikaa varatessa voi tiedustella mahdollisuutta esimerkiksi kahden peräkkäisen ajan varaamiseen.
Aina ei voida toimia heti
Voi tuntua turhauttavalta kuulla, että omassa tilanteessa ei vielä ryhdytäkään toimenpiteisiin vaan tilannetta seurataan vielä jonkin aikaa. Aika on kuitenkin tärkeä tekijä: esimerkiksi jotkin iho-oireet, kivut tai huimaus voivat mennä ohi nopeastikin. Myös esimerkiksi virustaudeissa aika on yleensä ainoa varsinainen lääke.
Vaihtaa voi – mutta se ei aina ole ratkaisu
Mikäli lääkärin kanssa keskusteluyhteys ja luottamus toimii, kannattaa mahdollisuuksien mukaan hakeutua jatkossakin saman lääkärin vastaanotolle. Lääkäriä ja terveysasemaa saa myös halutessaan vaihtaa myös julkisessa terveydenhuollossa, mutta tällöin valintaan on sitouduttava vuodeksi.
Tärkein kysymys on hyvä esittää heti aluksi
Kuten sanottua, vastaanotolla saa puhua kaikesta, mutta kiperimpiä kysymyksiä ei kannata huikata vasta ovelta lähtiessään. Lääkärin tehtävä on priorisoida käynnillä käsiteltävät asiat potilaan kertoman perusteella, joten kortit kannattaa lyödä pöytään heti aluksi – näin lääkäri voi kokonaiskuvan perusteella päättää, mihin käynnillä ensisijaisesti keskitytään.