huolet jatkuvasti mielessä?

© iStock

10 vinkkiä turhan huolehtimisen vähentämiseen

Huolehditko usein kaiken maailman asioita? Vinkkimme auttavat päästämään irti turhasta huolehtimisesta.

perjantai 6. joulukuuta 2019 teksti T. Sandorf

Huolehtiminen ja murehtiminen on normaalia, jos huolenaiheet ovat todellisia ongelmia. Mutta jos mielessäsi pyörivät jatkuvasti negatiiviset ajatukset asioista, joille et mahda mitään tai jotka eivät koskaan toteudu, on syytä yrittää vähentää turhaa murehtimista.  

1. Tee lista ja tarkista

Mitkä ovat ne asiat, joiden eniten pelkäät menevän pieleen lähikuukausina? Tee lista ja laita kalenteriin muistutus, jotta muistat tarkistaa huolenaiheet kuukauden päätteeksi. Moniko niistä todella toteutui? Saatat pian huomata, että monet huolistasi – tai jopa kaikki – olivatkin aivan turhia.

2. Hahmota huolehtimisen turhuus

Huolehtiminen on energiantuhlausta: useimmiten asiat menevät omalla painollaan, eikä lopputulos muutu, vaikka kuinka huolehtisit.

3. Sano ääneen

Huolenaiheen lausuminen ääneen yleensä pienentää sitä. Kun asioita pohtii vain hiljaa itsekseen, ne tuntuvat usein suuremmilta kuin todellisuudessa ovatkaan.

4. Lähde liikkeelle

Treeni on hyvää vastalääkettä. Liikunta vie ajatukset muualle ja estää kielteisiä ajatuksia pyörimästä päässä. Liikunta antaa uutta energiaa ja rentouttaa niin, että huoletkin väistyvät hetkeksi taka-alalle.

5. Tutustu omaan mieleesi

Mindfulness eli tietoinen läsnäolo auttaa vähentämään turhaa huolehtimista. Se auttaa tarkastelemaan omia ajatusmalleja oivaltavasti. Opit myös pysäyttämään haitallisen ajatuskierteen ajoissa.

VINKKI: Headspace-sovelluksesta löydät erilaisia mindfulness-meditaatioita. Voit valita esimerkiksi aloittelijan mindfulnessin, joka kestää joko 5 tai 10 minuuttia päivässä

6. Asiat järjestyvät

Muista Mauno Koiviston lempilause ”Kyllä se siitä.”

7. Voiko asialle tehdä jotain?

On aivan eri asia murehtia kuin ratkaista asioita. Mieti, voisitko tehdä jotain huolenaiheellesi. Jos voit, tee se. Jollet voi, unohda koko asia.

8. Mieti todennäköisyyksiä

Pyri näkemään todellisen ongelman ja toteutumattoman huolikuvitelman ero. Onko todennäköistä, että kaikki menee pieleen?

9. Varaa huolehtimiselle oma aika

Anna itsellesi 15–20 minuutin mittainen huolehtimishetki, jolloin saat märehtiä huoliasi. Näin saat huolehtimisen hallintaasi, sillä mielen hallinta on kaiken avain.

VINKKI: Älä pidä huolehtimishetkeä juuri ennen nukkumaanmenoa, niin et jatka huolehtimista vuoteessa ja menetä yöuniasi.

10. Näe mahdollisuudet

Näe kauhukuvien sijaan mahdollisuuksia.


Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 14/2018.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee